לילד יש קשיים חברתיים? נסו טיפול עם כלבים

מה בין התפתחות חברתית לקשיים חברתיים אצל ילדים?
התפתחות חברתית- ע"פ הפסיכולוגיה התפתחות יחסיו של האדם עם משפחתו ועם בני גילו, "בני קבוצת השווים", במהלך גדילתו.
התפתחות החברתית משפיעה על הקשרים הבין אישיים שהאדם יוצר לאורך חייו.

הורים לילדים בגילאי שנתיים- שלוש יכולים להעיד על כך שמיומנויות חברתיות הן נושא נרכש.
ילדים צעירים עלולים להכות, להתקשות לחלוק עם אחרים (חברים, אחים וכו' ) את רכושם ואף להפגין חוסר סבלנות לאחרים סביבם ולצורכיהם. קודים חברתיים נרכשים בתהליך טבעי של התפתחות קוגניטיבית- רגשית ושל התנסויות חיוביות ושליליות עם הסובבים אותם.

התחום החברתי הוא ההיבט המשמעותי ביותר בחיי הילד . המשחק הוא תחום העיסוק המרכזי בחייו וכאשר תחום זה נפגע עקב קשיים חברתיים, נפגעים גם הביטחון העצמי, תחושת השייכות והמוטיבציה ולהתפתח וללמוד

שלושה גורמים מרכזיים מביאים לקשיים חברתיים אצל ילדים:
1. גורמים הנוגעים למערכת החינוך
2. למשפחה ולסביבה הביתית
3. גורמים הקשורים לילד עצמו

מערכת החינוך לא תמיד מצליחה לתווך ולכוון, כך שזה עלול ליצור מצב של למידת דפוסי התנהגות שליליים, להוביל להתדרדרות במצב החברתי ועוד.
המערכות החינוכיות- חברתיות בהן שוהה הילד עשויות להשפיע על קשייו החברתיים באופן שלילי או חיובי, אך ברוב המקרים מקורם הראשוני של היווצרות הקשיים הוא דווקא במסרים ובדפוסי ההתנהגות שקלט בסביבה הביתית.
המשפחה היא המודל הראשון לקשר בין אישי אותו ילד חווה, לכן למודל זה השפעה ניכרת על התפתחות הקשרים החברתיים. דחייה של הילד בסביבת המשפחה וחוסר שביעות רצון של ההורים מילדם, משמעותיים ביותר לחיי הילד. מצב זה פוגע בביטחון האישי והדימוי העצמי של הילד . הילד לומד דפוסי התנהגות שליליים, מסגל לעצמו התנהגויות אשר גורמות לילדים אחרים להתרחק ממנו ואף לסלוד ממנו. הילד משליך את היחס השלילי ומגיב בצורה תוקפנית שיוצרת מעגל קסמים של הרחקה ותוקפנות.

הורים מהווים מודל מרכזי לחיקוי! גם כאשר הורים "חונקים" ומתקשים לשחרר את הילד לעצמאות ואינם מעודדים אותו ליצור קשרים חברתיים, הם מונעים מהילד להתנסות ולתרגל מיומנויות חברתיות. הדבר מונע ממנו לרכוש ביטחון בתחום החברתי.
למרות שיש השפעה רבה לסביבה ולהורים, חשוב להדגיש גם את הגורמים הנוגעים לילד עצמו. ישנם ילדים הנחשבים ל"שונים" ( שוני תרבותי, אוטיזם, פיגור , מוגבלויות פיזיות ועוד) והחברה סביבו מתקשה לקבלו. הילדים נוטים להתחבר להימשך למי שדומה להם, וכאשר יש שוני חיצוני עשוי הילד להפוך למוקד ירידות ודחייה. קשיים ולקויות מולדים מביאים איתם פעמים רבות לקושי ברכישת הילד למיומנויות חברתיות. לרוב אנו מצפים מילדים להבין ולהפנים את הקודים החברתיים דרך התנסויות והכוונה שאנו ההורים מספקים להם, אך יש לקויות מסוימות אשר מקשות על תהליך למידה נכון של קודמים אלו . לדוגמה: ילדים אשר סובלים מהפרעות קשב וריכוז נוטים להיות יותר אימפולסיביים ומאוד קשה להם לעצור ולהיזכר בתגובה הנכונה לפי הקודים החברתיים. ילדים אלו עלולים להיגרר בקלות למריבות והתחצפויות שמביאים לדחייה ע"י ילדים בני גילם ואף מבוגרים. דוגמה נוספת: ילדים אשר חווים קשיים בוויסות החושי עשויים לסבול מקשיים חברתיים עקב הרגישות המוגברת או תת רגישות למגע, קול או ריח, ונתינת פירוש לא נכון. קושי בהתמצאות מרחבית מקשה על הילדים להבין את חוקי המשחק וזה גורם להם להימנע ממשחקים ואף מליצור קשר חברותי.
גם ליקויי שפה המקשים על הבנת מסרים חברתיים, קושי בקריאת והבנת קודים חברתיים עשויים להתבטא כחוסר טאקט, התנהגת גסה וחצופה ולא מקובלת כביכול ולהביא לקשיים חברתיים.

איך להתגבר על הקשיים החברתיים בעזרת כלבים –
הצעד הראש בטיפול בקשיים חברתיים הוא לאתר את מקור הקושי. לאחר זיהוי מקור הבעיה ניתן להתאים תכנית טיפול המתמקדת בילד עצמו, בסביבה המשפחתית או במערכת החינוכית חברתית. דרך הכלבים אנו מאפשרים לילד לתרגל מיומנויות חברתיות בסביבה מוגנת ותומכת, הרי הכלב אינו יצור שיפוטי, והוא מחפש את קרבת האדם בכל דרך אפשרית. קל לנו יותר לעזור ללמד את הילד קודים התנהגותיים נכונים בעזרת כלבים. דרך הכלב אנו עוזרים בהרחבת רפרטואר התגובות העומד בפני הילד לדוגמה: לא רק ברוגז אלא גם פשרה, הבחנת עובדות מפרשנות לדוגמה: אם דחפו אותי בכוונה או שזה קרה בטעות מתוך משחק, איך להתמודד עם מצבי לחץ, כעס ועוד.
דרך הכלבים אנו עוזרים לילד ללמוד מיומנויות חברתיות נוספות כגון: וויתור, שיתוף, הפסד וניצחון, דחיית סיפוקים, שפה מותאמת ונכונה ועוד. אחת השיטות היא דרך לימוד הילד פעילות אילוף ותרגילים עם הכלב. אנו עוזרים ללמד עמידה נכונה, טונים נכונים , דחיית סיפוקים, שיתוף, פרגון ואף עוזרים לילד להעצים את עצמו ותורמים לו להצלחה וביטחון . הטיפול בעזרת כלבים מלמדת קודי התנהגות נכונים דרך משחקים חברתיים ייחודיים בשיתוף עם הכלבים אשר פותחו במיוחד למטרות אלו.

קליק למידע נוסף
הכותבת היא מורן ליבוביץ, בוגרת סמינר הקיבוצים במסלול טיפול שיקום וחינוך בעזרת כלבים. אמא של גולדה ומאיר כלבי טיפול, מטפלת בילדים ובנוער במגוון רחב של בעיות כגון: הפרעות קשב וריכוז, אוטיזים, בעיות רגשיות וחברתיות ועוד.

אודות אמא של

אתר הנשים והאמהות הגדול בישראל עם 900,000 גולשות בכל חודש ומועדון של 110,000 נשים. באתר ניתן למצוא לצד כתבות וראיונות עם קשת של כותבות כשלכל אחת הצבע, הייחוד, הכישרון והסגנון שלה. חלומות. הגשמה. פחדים. בישול. ילד ראשון שני או רביעי. זוגיות ושאר הנושאים שכל אישה אוהבת לקרוא

השאירי תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

אהבת? בואי לעשות לנו לייק גם בפייסבוק