חלי ממן עוזרת לנו להתכונן לשבועות

"סלינו על כתפינו, ראשינו עטורים, מקצות הארץ באנו, הבאנו ביכורים".
חג מתן תורה בפתח, הלוא הוא חג השבועות הנקרא כך משום שביום זה, מסתיימים שבעת השבועות שהתחלנו לספור מאז פסח. זהו חג בו אנו חשים את הישראליות ואהבת המולדת במלוא הדרה.

לחג יהודי זה מנהגים ייחודיים: מילוי סלי ביכורים בשפע פירות האילן ובביכורי שבעת המינים, לבוש לבן ואכילת מוצרי חלב כמובן. מדוע אנו אוכלים חלב? אחת האגדות מספרת שלאחר קבלת התורה והמצוות השונות, בני ישראל חזרו לביתם ורצו לאכול, אך כעת החלו דיני הכשרות והכנת בשר כבר לא הייתה פשוטה כל כך. בנוסף, החלב בגימטרייה הוא 40 מספר המסמל את 40 יום שמשה שהה בהר סיני.

לכבוד החג חני אלדר, דיאטנית קלינית בחלי ממן, רשת קבוצת תמיכה לאורח חיים בריא, עוזרת לנו לבחון את המגוון הגדול בשוק מוצרי החלב ולהבין מה כדאי לבחור ומה פחות מומלץ:

למוצרי החלב ערכים תזונתיים חשובים לתפריט היומי שלנו בשל היותם מקור טוב לחלבונים, לסידן ולמינראלים וויטמינים נוספים. מחקרים רבים מראים כי דיאטה עשירה בחלבונים, מגבירה את תחושת השובע ותורמת לקצב הרזיה. בנוסף, אנו זקוקים לכמות ממוצעת של 1000 מ"ג סידן ליום, ולכן, קשה מאוד עד בלתי אפשרי להשיג את הכמות ללא צריכת מוצרי חלב.

עוגת גבינה קלה באדיבות חלי ממן רשת קבוצות תמיכה לאורח חיים בריא. קרדיט  תמונה istock

עוגת גבינה קלה באדיבות חלי ממן רשת קבוצות תמיכה לאורח חיים בריא. קרדיט תמונה istock

יחד עם זאת, חשוב לבדוק את ערכי אחוזי השומן שעל גבי המוצר. משמעות ההבדל באחוזי השומן נראית אולי זניחה, אך כשבוחרים לאכול גביע גבינה של 5% שומן פרוש הדבר שנכנסו לגופנו 12.5 גרם שומן, בעוד שבאכילת גביע של 3% אכלנו 7.5 גרם שומן. במצטבר הבדלים אלה משמעותיים לשיפור הבריאות וההצלחה בהרזיה.
במחקרים שונים התגלה קשר בין אכילת יותר מוצרי חלב לבין משקל הגוף. נמצא שאנשים הצורכים יותר מוצרי חלב דלי שומן (עד 5%) מצליחים לרזות טוב יותר, בהשוואה לממעיטים באכילת מוצרי חלב.
עוד נמצא, כי לדיאטה עשירה במוצרי חלב דלי שומן, יש השפעה מיטיבה על יתר לחץ דם. לכן, מומלץ להגביר את צריכת מוצרי החלב דלי השומן גם לאור הממצאים וגם לאור החשיבות של מוצרי החלב לאספקה שוטפת של סידן לבריאות העצם.
"מגוון הגבינות בארץ גדול ומגוון ולשמחתי הרבה, יש מבחר רב לכל השומרים על אורח חיים בריא המאפשרות לנו ליהנות מטעם נהדר של גבינה משובחת בפחות אחוזי שומן. המחלבות שלנו בארץ מצוינות ומשובחות. אין כמו ארוחת גבינות ישראלית הכוללת מאפי גבינות, בליווי לחם חם לצד סלט ירקות קצוץ טרי לחג השבועות".

בעולם הגבינות יש אינספור סוגים. אלו הגבינות הפופולאריות והיומיות שלנו:

גבינות לבנות רכות- הגבינה הפופולארית ביותר במדינתנו. בקטגוריה זו יש מגוון גדול של מוצרים במגוון אחוזי שומן. מצוינת למריחה, להכנת פשטידות ומאפי גבינה. להרזיה ושמירה על המשקל מומלץ לאכול גבינות מ3-5%.
גבינות קוטג'- גבינת קוטג' היא מוצר חלב מבוסס גבן בטעם עדין, עתירת חלבון ודלת שומן פחמימות. את גבינת הקוטג' ניתן למצוא במגוון של אחוזי שומן, מצוינת להגשה על השולחן, כתוספת לסלט ותמיד טעימה על לחם או לחמנייה טרייה מצוינת בפשטידות ומאפים. להרזיה ושמירה על המשקל מומלץ לאכול עד 5%.
גבינות מלוחות
גבינות בולגריות וצפתיות אפשר למצוא במגוון גדול הן מבחינת אחוזי השומן, הן בדרגת המליחות והן במרקם (נחתך או למריחה). יתרונן שהן עשירות בחלבון ובסידן בהשוואה לגבינות הרכות אך מנגד, מכילות הרבה נתרן (מלח), דבר המהווה חיסרון למקפידים על תזונה דלת מלח, קחו בחשבון שמוצרים אלה מכילים כמות גבוהה יחסית של נתרן (800 מ"ג ויותר).
מלבד זאת הן קלות יותר לעיכול מגבינות רכות ומוצרי חלב ניגרים עבור אנשים רבים בגלל תכולה נמוכה יחסית של לקטוז (סוכר החלב). גבינות אלה לרב נמכרות עם אחוזי שומן גבוהים יותר מהגבינות הרכות יכולות להגיע לכ- 30% שומן. הקפידו לקנות את הגבינות המלוחות הרזות יותר.
מרקם הגבינה הבולגרית מתפורר ומחוספס ואחוז השומן הנפוץ בישראל הוא בין 24% – 5%. הגבינה משמשת לסלטים, אפייה וכן בצורתה הטבעית. אנשים נוטים לבלבל בין גבינת הפטה לגבינה הבולגרית, אך תהליך הייצור שלהם וטעמן שונה. הבולגרית עוברת כבישה והיא יותר קשיחה, לעומת הפטה שנוטה להתפורר.
גבינות אלה מתאימות לסלטים פשטידות מאפים שונים למשל כמילוי לבצק פילו ומהוות תחליף מצוין לטוסט במקום גבינה צהובה.
גבינות צהובות ומותכות
לפני מספר שנים חל מהפך מבורך בתחום הגבינות הצהובות. בעבר גבינות אלו היו בעלי אחוזי שומן גבוהים מאוד עבור אלו השומרים על הגזרה, שכן הגבינה הרזה ביותר הכילה 17% שומן והיתר התהדרו ב- 22% שומן ומעלה.
אך לפני מספר שנים היצרנים השונים יצאו לשוק עם גבינות 9% שומן. הדעות חלוקות על רמת הטעם וישנם מוצרים שאף אינם נחשבים לגבינה של ממש, ניתן להכין מהם טוסטים, פיצה ומאפים מלוחים שהרבה יותר רזים מבחינת שומן, במיוחד מאחר ושאר הגבינות הצהובות הקיימות כיום בשוק מכילות כמות המתחילה ב- 28% שומן.
יתרונן של הגבינות הצהובות בכמות הסידן הגדולה בהן, בין 600 ומעלה מג' ל100 גרם וגם רמת החלבון בהן גבוהה משמעותית יחסית לגבינות האחרות. גבינות צהובות מכילה פחות לקטוז יחסית לכן הן מתקבלות בצורה נעימה יותר במערכת העיכול.
גבינות עיזים וכבשים
גבינות עיזים וגבינות צאן (כבשים) נחשבות לבריאות יותר מגבינות העשויות מחלב פרה נמצא שהן פחות אלרגניות וקלות יותר לעיכול.
לחלב צאן יש יתרונות גם בהרכב השומן (בריא יותר) ובכמות הסידן (גבוהה יותר). במספר מחקרים שנעשו לאחרונה התגלה שיש לו יתרונות במצבים של אי סבילות לחלב פרה, אסטמה אלרגית, אקזמות ומיגרנות. לחלב צאן מיוחסות גם סגולות רפואיות בריפוי של מספר מחלות (בטיפול באפטות למשל). אולם אי אפשר להתעלם משני חסרונות עיקריים- הטעם השונה והמחיר הגבוה (יחסית לגבינות לבנות של בקר). ניתן כיום למצוא גם גבינות עיזים וצאן טעימות ב- 5% שומן, אך לא פחות.

אודות טוב שתדעי

טוב שתדעי הוא מדור הצרכנות של מגזין אמא של. טיפים, עצות, ידע ובעיקר "מה חדש בשוק". התכנים נכתבים ע"י צוותים מקצועיים מתוך החברות והגופים המובילים בישראל.

השאירי תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

אהבת? בואי לעשות לנו לייק גם בפייסבוק