עשרת הדיברות: איך משיגים אושר

מה כולנו רוצות בחיים? להיות יפות, רזות, עשירות, מקובלות. אלה התשובות שקופצות לראש אצל רבות מאתנו כשאנחנו שומעות את השאלה הזאת.
יש איזו תחושה מוטעית שהיפים והנכונים הם גם המאושרים, כי בעצם מה שאנחנו רוצים זה להיות מאושרים שמחים ומסופקים בחיים שלנו.

אנחנו פוגשים אנשים שנראים לנו מושלמים אבל הם לא מאושרים ולעומת זאת אנחנו פוגשים אנשים שחיים חיים פשוטים ונראים מאושרים.
אז מה זה הדבר החמקמק הזה שכולנו רוצים ואיך משיגים אותו?
החדשות הטובות הן שעל חלק מהאושר שלנו יש לנו שליטה, כלומר הוא תלוי בנו ורק בנו והחדשות הטובות עוד יותר הן שפעולות ממש ממש פשוטות שלא דורשות מאמץ מיוחד או כסף גדול יכולות לגרום לנו לאושר. למעשה זה כל כך פשוט שקשה להאמין.

1. פנקס האושר- כל סטודנט שנה א' לפסיכולוגיה מכיר את התרגיל הזה: קנו פנקס קטן, הניחו אותו ליד המיטה ובסוף כל יום כתבו בו 3 דברים טובים שקרו לכם היום או דברים שאתם מודים עליהם. זה לא חייב להיות דבר גדול. למשל קיבלתי הבוקר חיבוק מהבן שלי או שתיתי קפוצ'ינו מעולה, וגם דברים גדולים כמובן. אל תהיו ציניים כי לתרגיל הקטן הזה יש השפעה אמתית וגדולה על המוח שלנו. כשאנחנו חושבים על דברים טובים וכותבים אותם, אנחנו מתרגלים את המוח שלנו לחשוב חיובי ובעצם מחווטים אותו מחדש.
2. נתינה! כשאנחנו עושים משהו בשביל מישהו אחר זה מעלה בנו תחושה טובה, של סיפוק, אדיר. רוצים הוכחה?
במחקר שנעשה בהרווארד לקחו קבוצה של סטודנטים, לכל אחד מהם נתנו 20 דולר. לחצי אמרו, קנו לעצמכם משהו בסכום הזה ולחצי השני אמרו קנו משהו למישהו אחר. כשהשווה בין רמת האושר שלהם לפני שהם עשו את זה ואחרי שהם עשו את זה,
הקבוצה שקנתה למישהו אחר הרגישה הרבה הרבה יותר טוב מהקבוצה שקנתה לעצמה, וההרגשה ליוותה אותם גם בסוף היום וגם אחר כך.

3. מיידנפולנס- המיינדפולנס הפכה לפופולרית והצטרפה לתרבות המערב בשנים האחרונות ממש בצמוד לגל האבחנות של קשב ריכוז שמציף אותנו. זו שיטה שמאמנת אותנו להפנות את תשומת הלב שלנו פנימה בעזרת התבוננות והקשבה שמשחררת אותנו מהטייס האוטומטי.
4. חייכו סתם ככה חייכו בלי סיבה. באוטו כשאתם נוהגים לעבודה ומישהו עוקף אתכם- ח י י כ ו. למה? כי זה עובד! כשאנחנו מרגישים שמחים המוח משדר לגוף את התחושה וחיוך מתפשט על פנינו. אבל זו דרך דו סיטרית, כלומר כשהגוף (במקרה הזה הפה שלנו) מחייך הוא משדר למוח שאנחנו שמחים והמוח מגיב לחיוך בתחושת אושר ושמחה. באחד המחקרים על אושר נתנו לאנשים להחזיק עיפרון בפה (לרוחב כך שנוצר חיוך מאולץ) תוך כמה דקות הם פשוט התחילו לצחוק. נשמע לכם מגוחך? פשוט תנסו.
5. תהיו אופטימיים! אופטימיות זאת היכולת שלנו לראות את הטוב בחיים, לפרש את הדברים בצורה חיובית. ולרובנו יש את היכולת הזאת בתוכנו. תמיד חפשו משהו אחד טוב בכל דבר שקורה לכם. בהתחלה זה קשה למצוא, אבל לאט לאט המוח שלנו מתרגל לסוג החשיבה החיובית. בקיצור תסתכלו תמיד על חצי הכוס המלאה!
6. הכרת תודה על מה שיש- תודו לעצמכם כל יום על הקיים. תודו לאחרים על חלקם בחיים שלכם. שום דבר הוא לא מובן מאליו ואמירת תודה תמלא אתכם בסיפוק ושמחה.
7. קנו חוויות במקום מוצרים- טיול משפחתי ייצר חוויה ששנים אחר כך כשתיזכרו בה תעלה חיוך בליבכם לעומת שידורג מכונית שתייצר אושר קצר ונשכח.

8. למדו לסלוח- גם אם אתם צודקים במאת האחוזים, תסלחו. איך? תכתבו מכתב למי שפגע בכם (בלי לשלוח) ובו שחררו את כל הכעסים שלכם.
9. הדשא של השכן תמיד ירוק יותר- במיוחד בפייסבוק- כשאנחנו משווים את עצמנו לאחרים זה מוריד לנו את הביטחון העצמי עד כדי דיכאון ומעורר אצלנו רגשות של קינאה כי ההשוואה שאנחנו עושים תמיד תהיה שגוייה ולרעתנו. אנחנו הרי לא מכירים את כל הסיפור שמאחורי התמונות הנוצצות… אז תפסיקו להשוות ותיהנו ממה שיש לכם.
10. ואחרון חביב, קבעו לכם מטרה- התחייבו למטרה שלכם- והשקיעו בה אנרגיה וזמן שיביאו להגשמתה. אין כמו תחושה של מטרה ועשייה, דרך שאני הולך בה מביאה לי סיפוק.
כמו מתכון לעוגה, עברו סעיף סעיף ותרגישו איך מצב הרוח שלכם מתרומם ואיך השקפת העולם הופכת לחיובית.

הכותבת היא חגית ורבנר, מאמנת לזוגיות ומציאת זוגיות,
קואוצ'רית להשגת יעדים/מטרות
קליק למידע נוסף

נייד 050-4422017

הטור מבוסס על מחקרה של סוניה לובימירסקי

אודות טוב שתדעי

טוב שתדעי הוא מדור הצרכנות של מגזין אמא של. טיפים, עצות, ידע ובעיקר "מה חדש בשוק". התכנים נכתבים ע"י צוותים מקצועיים מתוך החברות והגופים המובילים בישראל.

השאירי תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

אהבת? בואי לעשות לנו לייק גם בפייסבוק