תסמונת קדם וסתית: הימים האלה בחודש ואיך עוברים אותם בקלות

גם לך יש את הימים האלה בחודש שאת לא יכולה לעשות כלום? סובלת מתסמונת קדם וסתית? מה את למעשה יודעות עליה? ידעת למשל שיש 4 סוגים של PMS והם ניתנים לריפוי באמצעות תזונה? שירלי וייס, נטורופתית ND, עושה סדר בעניינים ומגלה דברים שנשמח לדעת ופתרונות שלא חשבנו עליהם

תסמונת קדם וסתית, או- PMS היא תופעה הכוללת מכלול של שינויים גופניים ונפשיים המתרחשים אצל נשים (לא אצל כולן, אך רוב הנשים מתלוננות על לפחות אחד מן הסימפטומים), בימים שלפני הופעת הוסת. PMS עלול לשבש את אורח חייהן ופעילותן היום יומית של הסובלות ממנו.
"באופן כללי, ניתן להקל על התופעות בעזרת שינוי תזונתי, צמחי מרפא מותאמים ותוספי תזונה" אומרת שירלי וייס, נטורופתית ND, בוגרת ומצטיינת מכון וינגייט עם התמחות בתזונה, תוספים וצמחי מרפא. אך לפני שמטפלים, יש לאבחן באילו מן הסוגים של התופעה, סובלת האישה.

מה זה ובמה חטאנו?
הדרך היעילה ביותר לטפל בתסמונת הקדם וסתית היא לאבחן קודם כל לאבחן באילו מן הסוגים של התופעה, סובלת האישה ולסווג לאחת מ-4 הקבוצות הנפוצות. לאחר מכן יש לטפל ספציפית לפי הסימפטומים בעזרת תזונה, צמחי מרפא ותוספים אשר מתמקדים בדיוק בתופעות עליהן מתלוננת המטופלת. לכל אחד מהסוגים – התסמינים המאפיינים אותו:

PMS A- anxiety – הסוג הנפוץ ביותר, מתבטא ברמות אסטרוגן גבוהות ופרוגסטרון נמוך. התסמינים הם עצבנות, חרדה, מתח נפשי, שינויים קיצוניים במצב רוח, תוקפנות ועוד.
PMS C- craving – מתבטא ברמות גבוהות של אסטרוגן, רמות נמוכות של מגנזיום, רגישות מוגברת לגלוקוז ועוד. נשים הסובלות מסוג זה יחוו תסמינים של תיאבון מוגבר, תשוקה למתוק, דופק מהיר, עייפות וכאבי ראש.
PMS D- depression – סוג זה מתבטא ברמות גבוהות של פרוגסטרון, רמות נמוכות של אסטרוגן ורמות גבוהות של הורמוני מין זכריים (אנדרוגנים). הסובלות מסוג זה יחוו תסמינים של דכאון, הפרעות ריכוז וזיכרון, בכי, נדודי שינה וכדומה. במידה ורמות הורמוני המין מאוד גבוהות, עלול להופיע גם שיעור יתר.
PMS H- hyperhydration – מתבטא ברמות גבוהות של אסטרוגן ואלדוסטרון (הורמון שגורם לאגירת נוזלים ובצקות בגוף), ורמות נמוכות של מגנזיום. התסמינים הם שיער ועור שמנוניים, כאבי בטן והתכווצויות בעת וסת, אקנה, גודש בחזה ונפיחות בפנים ובגפיים.

שינוי תזונתי יכול להקל באופן משמעותי
"במסגרת טיפול נטורופתי ניתן בהחלט לאזן את התופעה ולהביא את הגוף לאיזון הורמונלי" אומרת וייס . הנה כמה המלצות שהיא נותנת:
הימנעי או הפחיתי צריכת נתרן – אשר גורם לצבירת נוזלים.
הפחיתי צריכת מזון מן החי – כגון בשר, חלב ומוצריו וביצים – מזונות אלו מכילים לרוב הורמונים מלאכותיים ומפרים את האיזון ההורמונלי בגופנו.
זהירות ממתוקים – בנוסף מומלץ להפחית בפחמימות פשוטות (סוכר, קמח לבן, עוגות ועוגיות) – עלייה וירידה מהירה ברמות הסוכר בדם גורמת לשחרור הורמונים מסוימים.
העדיפי אוכל לא מעובד – מזונות תעשייתיים, מעובדים ומשומרים המכילים צבעי מאכל וחומרי טעם וריח, עלולים להחליש את מערכת החיסון ולהחריף את חוסר האיזון ההורמונלי.
הגבירי צריכת פירות וירקות – מנגד, מומלץ לצרוך יותר פירות וירקות – אלה מכילים נוגדי חמצון, סיבים תזונתיים וויטמינים חיוניים לגופינו.
הידד לדגנים המלאים – המכילים ויטמינים מקבוצת בי – אורז מלא, קינואה, שיבולת שועל וכו'. ויטמינים אלו מעלים את רמת הסרטונין, האחראי על מצב רוח.
צרכי אומגה 3 – יש להזין את הגוף בחומצות שומן מסוג אומגה 3 המצויות בדגי ים כמו סרדינים, הליבוט, סלמון, הרינג, טונה ועוד, אשר עוזרים לבניית הורמוני מין, תורמים לאיזון הורמונלי ותפקוד תקין של מערכת העצבים.
מוצרי סויה וזרעי פשתן – מכילים פיטואסטרוגנים (חומרים טבעיים וצמחיים דמויי אסטרוגן). הם מפחיתים את עוצמת פעילות האסטרוגן, כך שמי ששייכת לאחת מהקבוצות בעלות האסטרוגן הגבוה, מאכלים אלו יכולים לעזור.

שירלי וייס קרדיט תמונה עמית אבנת

שירלי וייס קרדיט תמונה עמית אבנת

צמחי מרפא ותוספים לעזרתכן
על שיח אברהם שמעתן? הוא מאזן אסטרוגן ופרוגסטרון ולכן מתאים רק לחלק מן הקבוצות של התסמונת ויש עליו המון מחקרים תומכים. שיח אברהם הוא המשמעותי ודומיננטי ביותר מבין צמחי המרפא התורם לאיזון הורמונלי. בנוסף ישנם צמחים נוספים כגון הקוהוש שחור, בטטת בר, אנג'ליקה סינית, תלתן אדום ועוד, שלהם בעיקר השפעה אסטרוגנית. צמחי מרפא כגון עלי סרפד ועלי גדילן בעלי פעילות משתנת שעוזרת להוריד את הבצקתיות ואגירת הנוזלים.
ויטמין בי קומפלקס יעזור למצבי הרוח, ואילו ויטמין אי נמצא יעיל בכל הנוגע לרגישות בחזה הנובעת מהתסמונת, אך גם בהפגת תסמינים נוספים כמו מתח עצבי, כאבי ראש ועייפות, ישנן פורמולות המכילות את שניהם יחד. כורכומין המופק מצמח הכורכום, מפחית כאב ודלקת ועוזר אף הוא גם בפן הנפשי של התסמונת.

הכותבת היא שירלי וייס -נטורופתית ND היא בוגרת ומצטיינת מכון וינגייט עם התמחות בתזונה, תוספים וצמחי מרפא.
קליק לפייסבוק
ולאינסטגרם

אודות טוב שתדעי

טוב שתדעי הוא מדור הצרכנות והפנאי של מגזין אמא של. טיפים, עצות, המלצות, ידע ובעיקר "מה חדש בשוק". התכנים מופקים ע"י מערכת האתר ונכתבים ע"י צוותים מקצועיים מתוך החברות והגופים המובילים בישראל.

השאירי תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם.

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

אהבת? בואי לעשות לנו לייק גם בפייסבוק