המעבר מחממת הגן לבית הספר

שלום כיתה א'! שלום להמון פנים חדשות, שלום ללחץ הזמנים, לכללים, לדרישות, לצלצול הרועם לצאת להפסקה. המעבר מהגן לבית הספר הוא שלב התפתחותי משמעותי בחייו של כל הילד. על הילד להסתגל בכיתה ובבית הספר למערכת של דרישות ומטלות שונות מאלו שאליהם היה רגיל בגן.

הכניסה לכיתה א' היא אירוע משמעותי עבור הילדים ובמיוחד עבור האמהות והאבות.
הילדים מצפים לעליה לכיתה א' בקוצר רוח, לפעמים קצת חוששים אבל בעיקר מתרגשים וסקרנים מהעתיד הקרוב: עכשיו אהיה כמו הגדולים? איך מתנהגים בבית ספר? יהיה זמן לשחק? יהיה לי עם מי לשחק? ישמעו אותי? יראו אותי? המורה תאהב אותי?
במקביל אתן האימהות, וגם האבות, חושבים: איך האפרוח שלי ישרוד בג'ונגל הזה?
הוא רגיש, הוא לא שקט, הוא ביישן מי ישמור עליו שם? איך יתרגל למשמעת, לשיעורי הבית, לציונים? למען השם! איך הוא יסתדר עם הילדים? איזו מורה תהיה לו?
עד כה התרגלתם שילדכם נמצא בגן המתבסס על חום וחופש יחסי, יש בו גמישות והתאמה לצרכי הילד. סוג של חממה מוגנת. לעומת זאת בית הספר נתפס כיותר 'מציאותי' – קיימות דרישות רבות, גבולות ברורים והילד נדרש יותר ויותר להתאים את עצמו למסגרת.
אמנם יש כבר כיום בחלק מהגנים תוכניות רבות העוסקת בהכנה למעבר למסגרת בית הספר אך עדיין מדובר במעבר לא פשוט.

מה אסביר לילד?
מומלץ להכין את הילדים למעבר בכך שנספר להם על ההבדל בחוויה של ילד בגן לעומת החוויה בבית הספר. נתאר להם את התנאים הטכניים כמו כמות הילדים, התיק הגדול, ההפסקה והצלצולים וגם את התחושות שעשויות לעלות מהשינוי. כדי להפחית את רמת החרדה אני ממליצה לכם לספר לילדיכם על חוויותיכם בכניסה לכתה א'.
בגיל הזה ילדים נהנים כשהוריהם מספרים להם חוויות ילדות, הם מתרגשים מהמחשבה שגם ההורים שלהם היו פעם ילדים כמותם. ספרו לילדים את הזיכרונות בצורה כנה אך מתונה. אם תספרו שכתה א' היא כליל השלמות והעונג צפויה להם אכזבה קשה ובמידה ותספרו להם סיפורי זוועות סביב קשיים ומכשולים הילד יכנס לכתה א' לחוץ, חשדן ומתוח.
הלהיבו אותם על הקריאה, הכתיבה על התחושה של להיות גדולים והסבירו להם שזה טבעי להתרגש בהתחלה. לא יזיק גם להוסיף שהם לא לבד וכל הילדים מתרגשים גם המורים מודעים לזה וישתדלו להקל עליהם.
זכרו כי ילדים חווים את הכניסה לכתה א' בצורה שונה מזו של ההורים. לעתים ההורים לא מודעים לכך שהם מעבירים את הלחץ והחרדה שלהם לילדיהם. בלי להרגיש ובלי כוונה אנחנו בטוחים לפעמים שמה שאנחנו מרגישים זה בעצם מה שהילד רוצה ומרגיש. שימו לב שאתם מפרידים בין תחושותיכם ולבין אלו שלהם.

כיצד מכינים את המעבר ממשחק ללימוד?
"כל כך אני רוצה להיות "כיתתי" ובכל זאת להיות מיוחד!" המשוררת דפנה שבו תיארה כל כך יפה בשירה "התחלות" את הקונפליקט המבטא את רצון של הילד להשתלב אך גם להתבלט ולהיות חופשי.
המעבר הזה לדרגות חופש יותר קטנות הוא אכן לא פשוט. אך הכניסה לכתה א' אינה מבטלת את החופש לשחק. יש לכך פשוט זמן מיוחד שנקרא הפסקה ובבית יוכלו להמשיך ולשחק גם כן.
מבחינה רגשית חשוב שתטפחו את הסקרנות הטבעית שקיימת בין כה וכה בילד. סקרנות נשארת ערנית ויצירתית כאשר הלמידה מאוזנת עם מידה נאה של חיזוקים, מידה מופחתת של לחץ וביקורתיות ועידוד התמודדות עצמאית.

איך אדע אם הילד מוכן ומה עליו לשפר?
בשלב זה כשכבר החלטתם להעלות את ילדכם לכיתה א', העיסוק בבשלותו ומוכנותו הוא קצת עקר. בשנתו האחרונה בגן כל אנשי המקצוע בצוות בודקים את מוכנותו של הילד לכיתה א' מבחינה לימודית ורגשית. ישנם מצבים שבהם יש פער בין שני התחומים: הפן הלימודי יכול להיות מאוד מפותח אך הפן הרגשי עדיין לא בשל או ההיפך. בהקשר הרגשי התרשמותם של ההורים מכריעה בהחלטה אם להעלות או לא.

הכנה רגשית לכיתה א'
מטפל רגשי יכול לסייע לילד בתהליך מקדים לכניסתו לכיתה א' ולהסתגלותו למסגרת החדשה. ישנם מצבים בהם מעורבות פרטנית נכונה לילד ומצבים בהם דווקא טיפול קבוצתי העוסק במיומנויות חברתיות מקדם את הילד יותר לקראת השתלבותו בבית הספר.
הבשלות הרגשית חברתית עליה אני מתמקדת בסדנת הכנה לכיתה א' אותה אני מעבירה בימים אלה עוסקת במרכיבים הבאים: תחושת שייכות במסגרת חדשה, פיתוח אחריות אישית, ארגון ותכנון זמן, הקשבה, כבוד וקבלת האחר, ביטוי אישי ייחודי בתוך הקבוצה ופיתוח יכולות של דחיית סיפוקים ואיפוק. דרך החוויות הילדים מקבלים כלים חברתיים וכישורי חיים שמסייעים לביטחונם העצמי ולהסתגלותם.

טיפים להורים להתמודדות במהלך כיתה א'
שדרו לילדכם שאתם אוהבים אותו ללא תנאי, בטח שלא על פי הישגיו בלימודים.
אל תחסכו בחיזוקים חיוביים, במיוחד השנה כשילדכם כל כך רוצה להתנהג יפה ולהצליח. הקפידו שהחיזוקים יהיו בעיקר על המאמץ, הרצון וההתמודדות ופחות על התוצאה. חזקו אותם בתחומים שונים בחייו: בפן הלימודי, החברתי והיצירתי.

עזרו לילדכם לארגן תיק ולהכין שיעורים אך אל תעשו את זה במקומם. חשוב שיפתחו עצמאות. זה טוב לניהול זמן משפחתי אבל יותר מהכל נהדר לדימוי העצמי של הילד. חשוב שירגיש שהוא מסוגל.
אל תשוו את החוויות של ילדכם בכניסה לכתה א' עם חוויותיהם של האח או האחות. לכל ילד יכולת הסתגלות, סגנון וקצב אחר. השוואות בשלב זה הן לחץ מיותר.
התענינו בחוויותיו של ילדכם: הקשיבו לדברים הגלויים והלא גלויים כמו שפת הגוף שלו.
שימו לב להתנהגויות שלו. לא תמיד הוא יודע להביע במילים את תחושותיו. לכן התבוננו אפילו בציוריו ונסו להבין את כוונתו.
תגובותיכם האמפטיות וחסרות השיפוט ישדרו הקשבה וענין אמיתי, מה שיעודד שיתוף יותר אותנטי
(גם בחלקים הפחות נעימים) מצד הילד. ככל שתדעו יותר על חוויותיו של הילד כך תוכלו לתמוך בו, ולווסת את חרדותיו.
צאו לדרך ונשמו עמוק – ילדיכם עלו שלב בחייהם הצעירים, דרך צלחה ושלום כיתה א'.
הכותבת מעבירה בימים אלו סדנת הכנה למוכנות רגשית לילדים העולים לכיתה א'.

באדיבות שרון שפרינגר, מטפלת רגשית באומנות פלסטית ודיגיטלית, מרצה ומטפלת באופן פרטני וקבוצתי. מפתחת השיטה לטיפול באמנות דיגיטלית.
קליק לפייסבוק של שרון

אודות טוב שתדעי

טוב שתדעי הוא מדור הצרכנות והפנאי של מגזין אמא של. טיפים, עצות, המלצות, ידע ובעיקר "מה חדש בשוק". התכנים מופקים ע"י מערכת האתר ונכתבים ע"י צוותים מקצועיים מתוך החברות והגופים המובילים בישראל.

השאירי תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם.

22 תגובות

  1. הדסה
    יש הכנה מיוחדת למעבר מא' ל ב'? ברצינות לא בצחוק .. אני מרגישה שיש לי קושי עצום כאן :((

    יש הכנה מיוחדת למעבר מא' ל ב'? ברצינות לא בצחוק .. אני מרגישה שיש לי קושי עצום כאן :((

    • הדסה, חשוב שאת מזהה את הקושי שלך. הכנה מיוחדת לכל מעבר יכולה להתבטא בטיפול רגשי. שימי לב אם הקושי הוא…

      הדסה, חשוב שאת מזהה את הקושי שלך. הכנה מיוחדת לכל מעבר יכולה להתבטא בטיפול רגשי. שימי לב אם הקושי הוא שלך או קושי שאת מזהה בהסתגלותו של ילדת/ך.

  2. יפעת
    מקצוענית. נהניתי לקרוא

    מקצוענית. נהניתי לקרוא

  3. אלה קגן
    לי יש קטנטונת שעולה לגן עירייה ותאומים בנים שעולים לכיתה א'. אין לי מושג איך אשרוד

    לי יש קטנטונת שעולה לגן עירייה ותאומים בנים שעולים לכיתה א'. אין לי מושג איך אשרוד

  4. דקלה
    כןן כןןןןןן צאו לדרך ותנשמו עמוק.. הלוואי שהיה קל ליישם את זה על אמת

    כןן כןןןןןן צאו לדרך ותנשמו עמוק.. הלוואי שהיה קל ליישם את זה על אמת

  5. אורלי פ.
    אבל מה זה ממש אומר שיטה לטיפול באמנות דיגיטלית? איך זה מתבטא??

    אבל מה זה ממש אומר שיטה לטיפול באמנות דיגיטלית? איך זה מתבטא??

    • אורלי, טיפול באמנות דיגיטלית היא שיטת טיפול באמנות המשלבת אמצעים דיגיטליים כמו מחשב, תוכנות יצירה ומוסיקה, מצלמה, עט דיגיטלית ועוד.…

      אורלי, טיפול באמנות דיגיטלית היא שיטת טיפול באמנות המשלבת אמצעים דיגיטליים כמו מחשב, תוכנות יצירה ומוסיקה, מצלמה, עט דיגיטלית ועוד. בעבודתי אני משלבת בהתאם למטופל ולקבוצה אמצעים דיגיטליים מגוונים. דבר ש'שובר את הקרח' עם הדור הדיגיטלי הזה ומרחיב להם את אפשרויות הביטוי מתוך עולם שמאוד מוכר להם.

  6. שגית ברוך לניאדו
    טיפים מעשיים וטובים. רציניים. מרגישים שהכותבת בעלת מקצוע. עכשיו אני רק צריכה לזכור לנשום עמוק עמוקקק וליישם אותם :)

    טיפים מעשיים וטובים. רציניים. מרגישים שהכותבת בעלת מקצוע. עכשיו אני רק צריכה לזכור לנשום עמוק עמוקקק וליישם אותם :)

  7. טלי ש.
    זה מעבר מלחיץ מלחיץ!! באמת העליתם נושא חשוב מאוד.. רק שלשמחתי שלי כבר בכיתות ג' ו ד'

    זה מעבר מלחיץ מלחיץ!! באמת העליתם נושא חשוב מאוד.. רק שלשמחתי שלי כבר בכיתות ג' ו ד'

  8. כנרת עמרם
    אימהות תשחררו זה שלנו ולא שלהם

    אימהות תשחררו זה שלנו ולא שלהם

    • ויקי טל אל
      לא מסכימה איתך. אולי בריגשי זה נכון (לפעמים) אבל צריך להקנות לילד הרגלים חדשים בדיוק כמו שהכותבת הציגה. אסור לסמוך…

      לא מסכימה איתך. אולי בריגשי זה נכון (לפעמים) אבל צריך להקנות לילד הרגלים חדשים בדיוק כמו שהכותבת הציגה. אסור לסמוך על המזל ולהגיד יהיה בסדר אלא להכין אותם עוד לפני שנת הלימודים

  9. טלי ברנר
    שרון אני נהנית לקרוא את התובנות שלך. קראתי גם את הכתבות הקודמות והתחברתי ל"קלילות" ההגשה

    שרון אני נהנית לקרוא את התובנות שלך. קראתי גם את הכתבות הקודמות והתחברתי ל"קלילות" ההגשה

    • טלי, משמח אותי לדעת שאת עוקבת אחרי הכתבות שלי. תודה רבה

      טלי, משמח אותי לדעת שאת עוקבת אחרי הכתבות שלי. תודה רבה

  10. אפרת חיים
    תושה על הכלים

    תושה על הכלים

    • ליאור, נכון שהרבה מהחרדה טמונה בהורים אך אני ממליצה להיות עם היד על הדופק השנה כי זו שנה משמעותית ורגישה.…

      ליאור, נכון שהרבה מהחרדה טמונה בהורים אך אני ממליצה להיות עם היד על הדופק השנה כי זו שנה משמעותית ורגישה. הילדים אכן סתגלנים אך חיבוק והקשבה אף פעם לא מזיקים.

  11. ליאור דרוייק
    הקושי היותר גדול הוא שלנו ההורים. הם כבר מסתדרים

    הקושי היותר גדול הוא שלנו ההורים. הם כבר מסתדרים

  12. חיה עמית
    כמורה לשעבר אני אומרת קחו את העצות האלה ותוסיפו נשימות והכל יהיה בסדר. שרון, יפה ונכון כתבת

    כמורה לשעבר אני אומרת קחו את העצות האלה ותוסיפו נשימות והכל יהיה בסדר.
    שרון, יפה ונכון כתבת

    • חיה, תודה רבה. טוב לדעת שיש הזדהות ממשהי שהיתה בתוך מערכת החינוך ויודעת טוב מה מתרחש שם.

      חיה, תודה רבה. טוב לדעת שיש הזדהות ממשהי שהיתה בתוך מערכת החינוך ויודעת טוב מה מתרחש שם.

  13. ליהי לוריא
    מה זו אומנות דיגיטלית?

    מה זו אומנות דיגיטלית?

    • ליהי, ראי את תשובתי לאורלי פ. מקווה שזה יספק את סקרנותך.

      ליהי, ראי את תשובתי לאורלי פ. מקווה שזה יספק את סקרנותך.

  14. קרן כהן
    טור מאוד חשוב כיוון שמערכת החינוך לא מכינה את הילדים ואותנו למעבר הזה.

    טור מאוד חשוב כיוון שמערכת החינוך לא מכינה את הילדים ואותנו למעבר הזה.

  15. רוני ארצי
    אני שמחה לדעת שזה לא החשש רק שלי. המעבר הזה כ"כ מפחיד

    אני שמחה לדעת שזה לא החשש רק שלי. המעבר הזה כ"כ מפחיד

אהבת? בואי לעשות לנו לייק גם בפייסבוק