שר החינוך! טפל בשורש הבעיה, לא בקוסמטיקה שלה

הקטנה נכנסה לבהלה עת שמעה את החדשות בדבר קיצור החופש הגדול. משנודע לה שהיא רק הבאה בתור (אחרי א'-ב') היא טיפה נרגעה. יצויין, אם כי, שאחותה הגדולה נשמה לרווחה שהנושא לא ייגע בה לעולם (היא כבר בחטיבה).
כי איזה ילד רוצה להיות בדבר הזה שלא נקרא קייטנה (אבל הוא ת'כלס כן).
מה מתוכנן שם ב'לא קייטנה'? אין ספק שהצעד "בגדול" מבורך, אבל אני מבקשת לברר את ה"בקטן". עד הרזולוציה הכי מדוייקת.
מי יהיה שם עם הילדים במשך שלושה שבועות יולי לוהטים?
איך יאתגרו את הילדים?
מה בדיוק יעשו שם?
האם יהיה זה תשלום של 500 ₪ ויהיה שם בסוף סתם "בייביסיטר" במסגרת מבנה בית הספר?
האם עבור 500 ₪ שאנו, ההורים, צפויים לשלם, ייעשו אכן דברים חווייתים מספיק על מנת "להחזיק" את הילדים? לעורר בהם עניין?
ומה לגבי הורים שכן יש ביכולתם לשלוח לקייטנה, שהרי לא חייבים יהיו לשלוח לפעילות זו את הילד. הדבר יצור הבדלי מעמדות בין ילדים. ה"עניים" ילכו לזו של בית הספר. אחרים לדברים "שווים" יותר.

לחזק אמהות עובדות
פתרון קיצור החופש הגדול (לכאורה) מביא אותי לעסוק בנושא רחב הרבה יותר: חוסר היכולת של אישה שהיא גם אמא, לעבוד בישראל משרה מלאה, ללא הצורך לג'נגל במחול מטורף בין הקריירה לגידול הילדים.
אבא המעוניין להיות שם גם, עבור הילד, גם,לא יכול באמת. המקסימום שהוא יכול לעשות הוא לעזור בבוקר. הוא מחוייב לעבוד עד שש, שבע או שמונה. אבא שיוצא מן המשרד בארבע הוא לא נורמלי בעיני המעסיק, ישראל 2013.
ולאמא, אין שום החזר מטעם המדינה על מטפלת, על מעון. רוצים לעודד אותנו לעבוד, אבל איך זה נקרא עידוד? כל המשכורת שלנו הולכת למעון או למטפלת כשהילדים קטנים. שנים על גבי שנים. נשארת בבית? בעיה שלך, צפי יציאה ממעגל העבודה וקושי להיכנס אליו כשילדים יגדלו. עצלנית.

שעות עבודה ארוכות כתרבות ישראלית
אז מה הקשר בין קיצור החופש הגדול לבין טענותיי? הרבה. אני אומרת שאנו גרים בארץ המקדשת עבודה קשה, ארוכה, מאומצת ולרוב ללא תכלית. כמה אפקטיבי עובד אחרי 9, 10 או 12 שעות?!
אני מקנאה באירופאים. כן. הם יודעים לחיות טוב. בשש החנויות סגורות. לא צריך לעבוד עד תשע בערב. הם יחסית דווקא הגיעו להישגים, למרות זאת.
אז מדוע לא לחשוב בעצם על יצירת מתאם גבוה בין שעות העבודה וימי העבודה של השוק הפרטי לבין חופשות בית הספר?
שנים על שנים תסריט חיי היה "סידור לילדים". שלא לומר סיוט חיי.
זה בלתי נסבל, הצורך לג'נגל. הצורך הזה גורם לנו, בעיקר הנשים, להיות תלויים בסבתא תלות גבוהה, אבל לא לכולם יש סבתא ו"עזרה" מהבית, ככה חינמית.
הצורך לג'נגל בין קריירה לגידול ילדים גורם לנשים לא לעבוד בעבודות שמצריכות שעות עבודה ארוכות. ולעיתים להישאר מאחור.

אז קיצור החופש הגדול הוא רעיון לא רע, אבל טפלו בבקשה בשורש הבעיה, לא בקוסמטיקה שלה.

אודות נטע דורון

אמא לשלוש. עוסקת ביח"צ ניו-מדיה לעסקים קטנים ובינוניים (לינקדאין, בלוגים, פייסבוק ועוד). מנהלת שיווק ניו מדיה בחברת PrivatEquity.biz

השאירי תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם.

39 תגובות

  1. הילה אשכנזי
    שר החינוך הוא לא הכתובת אלא שר האוצר

    שר החינוך הוא לא הכתובת אלא שר האוצר

    • אילנה רוט
      הם מאותה מפלגה כך ששניהם אחראים

      הם מאותה מפלגה כך ששניהם אחראים

  2. לאה אמיר
    ככ נכון

    ככ נכון

  3. אמילי
    כאילו בכוח לחפש איפה עוד לחלוב אותנו, איך להוציא מאיתנו עוד 500 ש"ח על סתם

    כאילו בכוח לחפש איפה עוד לחלוב אותנו, איך להוציא מאיתנו עוד 500 ש"ח על סתם

    • נטע דורון
      כן,אנחנו ההורים, הפרה החולבת של המדינה!!

      כן,אנחנו ההורים, הפרה החולבת של המדינה!!

  4. מאיה עברי דניאלס
    אהבתי כל מילה ומילה בטקסט. זה שיחוק רציני

    אהבתי כל מילה ומילה בטקסט. זה שיחוק רציני

  5. יוליאנה
    זה יתחיל מהשנה הבאה?

    זה יתחיל מהשנה הבאה?

  6. זוהר שחר ביילסקי
    אבל למה ישר להכשיל את הרעיון עוד בשלב הניסוי שלו? רגע, סבלנות, נשימה עמוקה. זה תהליכים

    אבל למה ישר להכשיל את הרעיון עוד בשלב הניסוי שלו? רגע, סבלנות, נשימה עמוקה. זה תהליכים

    • נטע דורון
      זוהר יקרה,אני אמא כבר כמעט 16 שנה וכמעט כלום לא השתנה!

      זוהר יקרה,אני אמא כבר כמעט 16 שנה וכמעט כלום לא השתנה!

  7. אבישג
    אז מה הפיתרון, לרדת כולנו מהארץ ולעבור לאירופה??

    אז מה הפיתרון, לרדת כולנו מהארץ ולעבור לאירופה??

    • נטע דורון
      הפתרון ללמוד ממקומות אחרים טובים ולנתב את ההון העצום שיש לאן שצריך.ויש הרבה כסף!

      הפתרון ללמוד ממקומות אחרים טובים ולנתב את ההון העצום שיש לאן שצריך.ויש הרבה כסף!

  8. ליאורה
    אבל מערכת החינוך, כמו חברת החשמל לדוגמא, זה שירות שאי אפשר להחליף. אין תחרותיות. אי אפשר לרשום את הילדים לגוף…

    אבל מערכת החינוך, כמו חברת החשמל לדוגמא, זה שירות שאי אפשר להחליף. אין תחרותיות. אי אפשר לרשום את הילדים לגוף אחר מתחרה. אין לנו ברירות

  9. מיקי וינשטיין ינאי
    את כל כך צודקת לגבי האירופאים. אנחנו חיים בסיר לחץ מטורף ולא מבינים בכללללל מה קורה באירופה. לא מבינים עד…

    את כל כך צודקת לגבי האירופאים. אנחנו חיים בסיר לחץ מטורף ולא מבינים בכללללל מה קורה באירופה. לא מבינים עד כמה התרבות שם שונה ואפקטיבית יותר. וכן כן, כמו שאת אומרת, הם יודעים לחיות טוב ויחסית הם הגיעו להישגים

  10. אוסנת
    חחח אהבתי את הכותרת. ממש טוב

    חחח אהבתי את הכותרת. ממש טוב

  11. שלומית דהאן
    אני כנראה ממש לא בעניינים . זה תשלום של 500 ש"ל ל 3 שבועות ו..מה? אנחנו מחוייבים להשאיר אותם שם?…

    אני כנראה ממש לא בעניינים . זה תשלום של 500 ש"ל ל 3 שבועות ו..מה? אנחנו מחוייבים להשאיר אותם שם? אפשר לבחור להשאיר אותם לפחות, נגיד לשבועיים? ומה קורה בכיתות הגבוהות יותר, זה לא תקף?

  12. טל וייסגלס
    אני לא בטוחה שאני רוצה בייביסיטר שכזה. למה לא לחייב מורים (בשכר כמובן) לעבוד שנה שלמה בדיוק כמונו? למה הם…

    אני לא בטוחה שאני רוצה בייביסיטר שכזה. למה לא לחייב מורים (בשכר כמובן) לעבוד שנה שלמה בדיוק כמונו? למה הם עובדים כמו חצי שנה? זה המהפך האמיתי

  13. לירי
    אבל מה העניין לקצר את זה רק לכיתות הנמוכות?

    אבל מה העניין לקצר את זה רק לכיתות הנמוכות?

  14. צילי מנור
    כתבה מבורכת הלואי שמישהו שם במערך החינוך יקרא אותה ויתן את הדעת

    כתבה מבורכת הלואי שמישהו שם במערך החינוך יקרא אותה ויתן את הדעת

  15. שירן מנדלסון
    מערכת החינוך היא כזו מלוכלכת וכבדה ששום קוסמטיקה בעולם לא תעזור לה

    מערכת החינוך היא כזו מלוכלכת וכבדה ששום קוסמטיקה בעולם לא תעזור לה

  16. לירון עזרא
    אהבתי את הרוח הלוחמנית ..יאאלה שיזעזע משהו במשרד החינוך

    אהבתי את הרוח הלוחמנית ..יאאלה שיזעזע משהו במשרד החינוך

  17. נועה סורגיט וייס
    כןן תסריט ה"סידור" לילדים הוא גם סיוט חיי שלי. מזדהה

    כןן תסריט ה"סידור" לילדים הוא גם סיוט חיי שלי. מזדהה

  18. מיטל ארד לורבר
    מה ברצינות מקצרים רק לכיתות א'-ב'? למה מה הטעם??

    מה ברצינות מקצרים רק לכיתות א'-ב'? למה מה הטעם??

  19. שירי קייזמן
    אהבתי שאת מבקשת לברר עד ה "בקטן" . יפה

    אהבתי שאת מבקשת לברר עד ה "בקטן" . יפה

  20. הילה שקד גולומב
    העיקר שעושים משהו בכיוון. שיש איזושהיא התייחסות מערכתית

    העיקר שעושים משהו בכיוון. שיש איזושהיא התייחסות מערכתית

  21. לילך באום
    את צודקת צודקת לגבי שורש הבעיה.. אבל לפעמים צריך להגיד תודה גם על קוסמטיקה

    את צודקת צודקת לגבי שורש הבעיה.. אבל לפעמים צריך להגיד תודה גם על קוסמטיקה

  22. מיכל בן ארצי
    אני חושבת ששווה לתת סיכוי ולא להכשיל את הרעיון עוד לפני הניסוי

    אני חושבת ששווה לתת סיכוי ולא להכשיל את הרעיון עוד לפני הניסוי

    • נעמי יכין
      ואולי זו הבעיה. שזה מרגיש כמו ניסוי...

      ואולי זו הבעיה. שזה מרגיש כמו ניסוי…

  23. עמית שגיב
    סידור לילדים - בעעעעעעעההההה

    סידור לילדים – בעעעעעעעההההה

  24. מירה בלרד
    למה לא להתחיל תהליך בדיקה אמיתי על שכבות רבות יותר? למה רק כיתות א ו ב? זה מזכיר לי…

    למה לא להתחיל תהליך בדיקה אמיתי על שכבות רבות יותר? למה רק כיתות א ו ב?
    זה מזכיר לי את נתיבי איילון שכל הזמן מבינים שהיו צריכים לבנות מההתחלה כביש רחב יותר והיום משלמים את המחיר

  25. ז'ני יעקבס
    תנו להם הזדמנות לפני שאתן מורידות לו את הראש. גם זה לא טוב?

    תנו להם הזדמנות לפני שאתן מורידות לו את הראש. גם זה לא טוב?

    • אריאל ביבס
      תקראי מה היא כתבה. זה בסדר לטפל בזה אבל מרגישים שמדובר בהליך קוסמטי ולא באמת בבעיה השורשית.

      תקראי מה היא כתבה. זה בסדר לטפל בזה אבל מרגישים שמדובר בהליך קוסמטי ולא באמת בבעיה השורשית.

  26. סופיה לוי
    גם לי זה מרגיש כמו בייביסיטר גרוע

    גם לי זה מרגיש כמו בייביסיטר גרוע

  27. סמדר קלייטמן
    אולי תניחו להם לעבוד ותדברו רק אחרי שיסתיים השלב הראשון? למה תמיד צריכה להיות ביקורת על עשייה חיובית?

    אולי תניחו להם לעבוד ותדברו רק אחרי שיסתיים השלב הראשון? למה תמיד צריכה להיות ביקורת על עשייה חיובית?

    • ליטל אברבוך
      סמדר יקירתי, עייפנו מההבטחות ומהפרוייקטים ומהתוצרים הנמוכים שהמערכת הזו (כמו גם שאר חברותיה) מציעים לנו. מגיע לנו יותר. מורים יותר…

      סמדר יקירתי, עייפנו מההבטחות ומהפרוייקטים ומהתוצרים הנמוכים שהמערכת הזו (כמו גם שאר חברותיה) מציעים לנו. מגיע לנו יותר. מורים יותר ערניים, מערכת יותר קשובה, חדשנות לילדינו ולא עוד מהלכים חיצוניים.

  28. אורית זהבי
    כל המשכורת הולכת לנו על חינוך.שר החינוך תתחיל להתמודד עם פתרונוטת אמיתיים ולא פופוליסטים

    כל המשכורת הולכת לנו על חינוך.שר החינוך תתחיל להתמודד עם פתרונוטת אמיתיים ולא פופוליסטים

  29. ורד שטיבי
    מי שישמור שם על ילדינו אלו סטודנטים! לא צוות חינוך ולא צוות הוראה אלא חבר'ה בני 22, 23, 24 שעם…

    מי שישמור שם על ילדינו אלו סטודנטים! לא צוות חינוך ולא צוות הוראה אלא חבר'ה בני 22, 23, 24 שעם כל הכבוד אינם אחראים מספיק אלא על תקן בייביסיטר

  30. גבריאלה וידס
    החופש הגדול זו הבעיה "הקטנה" של מערכת החינוך. היא חולה ופצועה ומאוד עייפה. כמו שהכותבת טור אמרה צריך טיפול אמיתי…

    החופש הגדול זו הבעיה "הקטנה" של מערכת החינוך. היא חולה ופצועה ומאוד עייפה. כמו שהכותבת טור אמרה צריך טיפול אמיתי ולא קוסמטי

  31. אורית ברנר
    אני חושבת שהרעיון מבורך וצריך לתת לו הזדמנות

    אני חושבת שהרעיון מבורך וצריך לתת לו הזדמנות

    • נטע דורון
      אורית,אני גם חושבת שמבורך,ולפחות מנסים..אבל אני לא בטוחה שהבת שלי תרצה ללכת(: חשובים לי הפרטים ה-ק-ט-נ-י-ים!

      אורית,אני גם חושבת שמבורך,ולפחות מנסים..אבל אני לא בטוחה שהבת שלי תרצה ללכת(: חשובים לי הפרטים ה-ק-ט-נ-י-ים!

אהבת? בואי לעשות לנו לייק גם בפייסבוק