אבחון הפרעות קשב וריכוז אצל ילדים ומבוגרים

אבחון הפרעת קשב וריכוז הוא צעד קריטי לטיפול בה – אם הוא נעשה בשלב מוקדם, הוא עשוי למנוע תחושות כישלון מזיקות ומיותרות. גם אבחון לקויות למידה חיוני הן ברמה הלימודית והן ברמה הרגשית. במאמר שלפניכם תוכלו לקרוא על ההבדלים בין הפרעות קשב וריכוז לבין לקויות למידה, על השפעותיהן השונות ועל האבחון והטיפול המתאימים לכל אחד מהמצבים

ילדים הסובלים מלקויות למידה או מהפרעות קשב וריכוז מהווים אתגר לא פשוט למשפחה ולמערכת החינוך והטיפול בהם כרוך בהשקעה רבה בזמן, באנרגיה ובממון. איבחון נכון של הבעיה והיעזרות במומחים מתאימים עשויה לסייע להם להגיע להישגים לימודיים על אף הקושי ו/או הלקות.
ההבדל בין לקויות הלמידה להפרעות קשב וריכוז, הוא בכך שלקויות הלמידה נובעות בעיקר מבעיה נוירולוגית, לעומת הפרעות הקשב והריכוז הקשורות גם למצבים רגשיים. אומנם קיימים הבדלים משמעותיים בין שתי התופעות, אולם החפיפה המסוימת שקיימת ביניהן והשלכותיהן הדומות על התפקוד הן שגורמות לא פעם לבלבול.
מהן הפרעות קשב וריכוז?
הפרעות קשב וריכוז הינן הפרעות נוירולוגיות מולדות המתבטאות בקושי בשמירה על קשב וריכוז לאורך זמן, בנטייה להסחת דעת ובחוסר תשומת לב לפרטים, כמו גם בקושי במעקב ומילוי אחר הוראות, באי סדר ובקשיים בהתארגנות.
במקרים שבהם מתקיימים גם תנועתיות יתר ותזזיתיות, דברנות וחוסר שקט, מדובר בהפרעת קשב וריכוז מסוג היפר אקטיבי. כאשר מתקיימים קשיים במטלות כדוגמת המתנה בתור, התפרצויות ו"הידחפויות" , מאובחנת הפרעת קשב וריכוז מסוג אימפולסיבי.

כיום ברור כי הפרעות קשב וריכוז אינן משפיעות רק על התחום הלימודי אלא גם על היבטי חיים נרחבים, המושפעים בעקיפין מהפרעת הקשב. רבים מבין הסובלים מהפרעות הקשב והריכוז חווים קשיים בתחום החברתי, וחלקם מתמודדים עם חרדה, דיכאון ודימוי עצמי נמוך, ומתסכול רב עקב הקשיים הלימודיים והחברתיים.
חשיבות אבחון הפרעות קשב וריכוז
אבחון הפרעות קשב וריכוז הוא צעד קריטי לטיפול בהן.
האבחון המתבצע על ידי פסיכיאטר או נוירולוג, כולל בדרך כלל שיחה עם הילד, קבלת חוות דעת מהורים ומורים וביצוע אבחונים משלימים לבחינת תפקודו של הילד במטלות המצריכות קשב וריכוז.
אבחון דידקטי אינו מאפשר אבחון של הפרעות קשב וריכוז, אך מאבחן מנוסה יכול לזהות מקרים בהם יש חשד סביר לקיומה של הפרעת קשב וריכוז – ולהפנות לאבחון פורמלי של הפרעות קשב וריכוז.
יש חשיבות רבה לאבחון הפרעות קשב וריכוז שכן הוא תורם בראש ובראשונה לאבחנה מבדלת. כאשר מאבחנים את הבעיה, מבינים שהילד לא 'טיפש' או 'עצלן', ואף להיפך! רוב הילדים האלה הינם בעלי אינטליגנציה מאוד גבוהה, והם לא מצליחים להביאה לידי ביטוי.
אבחון הפרעות קשב וריכוז מגדיר את הבעיה ומאפשר טיפול נכון בה. אם הוא נעשה כבר בשלב מוקדם, הוא עשוי למנוע תחושות כישלון מזיקות ומיותרות הפוגעות בנפשו של הילד.

טיפול בהפרעות קשב וריכוז
קיימות מגוון שיטות טיפוליות המצמצמות בצורה ניכרת את השפעת ההפרעה על התפקוד היומיומי.
בכל אחת משיטות הטיפול, מומלצת הדרכת הורים, המסייעת בהתמודדות עם קונפליקטים וקשיים, ואף תורמת בבניית סביבה משפחתית שתקל על הילד ותשפר את תפקודו.
אופציה טיפולית שכיחה היא השימוש בתרופות מוכרות כמו ריטלין המצמצם באופן משמעותי את השפעת הסימפטומים ומאפשר לילד להתפנות למטלות הלימודיות והחברתיות.
כמו כן, ילדים רבים נתרמים מהשתתפות בריפוי בעיסוק ותוכניות להקניית מיומנויות לימודיות אשר מחזקים את יכולות הארגון והלמידה באופן שמשפר את תפקודו של הילד במטלות לימודיות ויומיומיות, ועל ידי כך גם מפחיתות פעמים רבות את החיכוכים עם בני משפחה אחרים.
ילדים שלהם הפרעות קשב וריכוז חווים לעיתים גם קשיים בתחום הרגשי והבין אישי. עבורם חשוב להסתייע גם בטיפול פסיכולוגי פרטני ו/או קבוצתי לשיפור וחיזוק הדימוי העצמי, הכישורים והיכולות החברתיות.

מה חשוב שנדע על לקויות למידה?
כיום מוכרים שלושה סוגי ליקויי למידה מולדים שיכולים להתקיים בנפרד או בו בזמן: ליקויים ברכישת יכולת הקריאה (דיסלקציה), ליקויים בהבנת החשבון (דיסקלקולציה) וליקויים ברכישת יכולת הכתיבה. הליקויים מתבטאים בדרך כלל בפער בין יכולתו האינטלקטואלית לבין ביצועיו הלימודיים בתחום זה.
חשוב להבחין בין לקות למידה המתבטאת בפגיעה ביכולת הקוגניטיבית לרכישת מיומנויות קריאה, כתיבה או חשבון לבין קושי "רגיל" אשר עשוי לנבוע מגורמים פסיכו-סוציאליים.
בשונה מהפרעות קשב וריכוז אשר משפיעות בדרך כלל על היבטים רבים באישיות וחיי הילד, לקויות למידה משפיעות בדרך כלל רק על התפקוד בתחום הספציפי בו קיים קושי.
יחד עם זאת, הרגשות הנלווים פעמים רבות ללקות הלמידה (תסכול, מבוכה, בושה ואשמה), כמו גם תגובות סביבתיות נוקשות ומאשימות, גורמים לא פעם לקשיים בתחום הרגשי והבין אישי.

חשיבות האבחון והטיפול בלקויות למידה
אבחון לקויות למידה חיוני הן ברמה הלימודית והן ברמה הרגשית, מאחר שהוא מאפשר התאמת תכנית למידה המתאימה לקשיי הילד וצמצום השפעות שליליות על התחום הרגשי והחברתי.
אבחון לקויות למידה מתבצע באמצעות אבחון דידקטי על ידי מאבחנים דידקטיים או פסיכולוגים חינוכיים בעלי הכשרה מתאימה. האבחון בודק את יכולותיו וקשייו של הילד בהתמודדות עם מטלות המצריכות מיומנויות קוגניטיביות שונות, וכך מאפשר לבחון האם ואילו ליקויי למידה קיימים.
אבחון פסיכו דידקטי הוא אבחון דומה הכולל גם התייחסות להיבטים רגשיים, ובכך מאפשר לבחון האם קיימים גורמים רגשיים המשפיעים על התפקוד הלימודי או מושפעים ממנו.
במידה שבאבחון מתגלים ליקויי למידה, חשוב מאד שהטיפול יותאם אישית. ואכן, רבים מהילדים המתמודדים עם לקויות למידה מצליחים להתמודד איתן כאשר נבחרות שיטות לימוד המותאמות באופן ספציפי למגבלתם, המאפשרות לילד לרכוש מיומנויות ואסטרטגיות למידה שמסייעות לו להתגבר על הקשיים.
במידה שלקות הלמידה מלווה גם בקשיים בתחום הרגשי ו/או החברתי, מומלץ להסתייע גם בטיפול פסיכולוגי ובהדרכת הורים.
אבחון וטיפול בהפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה בבגרות
כפועל יוצא מהגברת המודעות והחשיפה לנושא הפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה, רבים מהילדים הסובלים מהן מאובחנים ומטופלים כבר בגיל צעיר. עם זאת, קיים מספר לא מבוטל של בוגרים המתמודדים עם השלכותיהן של לקויות למידה והפרעות קשב וריכוז מבלי שיהיו מודעים לכך.
בוגרים אלו עלולים לחוות רתיעה מלימודים מתקדמים, קשיים בתחום הלימודי, קשיים תעסוקתיים בשל קשיי התארגנות וניהול משימות ו/או קשיים בין אישיים אחרים ועוד. בעלי הפרעות קשב וריכוז, ובפרט אלה המאופיינים בהיפר אקטיביות ואימפולסיביות, אף פגיעים במיוחד לקשיים בתחום הרגשי (דיכאון, חרדה, התמכרויות, קשיים בין אישיים), בתחום הזוגי-משפחתי ואפילו בתחום המיני.
לעולם לא מאוחר מדי לאבחן ולטפל בהפרעות קשב וריכוז ולקויות למידה: אסטרטגיות למידה והתארגנות, שיפור מיומנויות בין אישיות, עיבוד וחיזוק של היבטים רגשיים וקשיים נוספים ניתנים להתמודדות ופתרון בכל גיל.

באדיבות ד"ר שרון זיו-ביימן – פסיכולוגית קלינית, מנהלת מכון "שדות יעד חן" לשירותים פסיכולוגיים
המכון מעניק שירות מטעם חברת פמי פרימיום, נותנת השירות לפניקס בכתב שירות "בריאות כמו גדול פלוס"

אודות טוב שתדעי

טוב שתדעי הוא מדור הצרכנות והפנאי של מגזין אמא של. טיפים, עצות, המלצות, ידע ובעיקר "מה חדש בשוק". התכנים מופקים ע"י מערכת האתר ונכתבים ע"י צוותים מקצועיים מתוך החברות והגופים המובילים בישראל.

השאירי תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם.

14 תגובות

  1. ציפי שפריר
    אני אשמח לקרוא עוד כתבות על הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים. תודה רבה

    אני אשמח לקרוא עוד כתבות על הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים. תודה רבה

  2. בושמת
    הזכיר לי את הפרק של רמזור שהלכו שם לאיבחון

    הזכיר לי את הפרק של רמזור שהלכו שם לאיבחון

  3. ורד גוזלן
    גם אצלי אובחנו אבל השאלה מה הביטוח שלכם מציע במקרים כאלה

    גם אצלי אובחנו אבל השאלה מה הביטוח שלכם מציע במקרים כאלה

    • הפניקס מציעה כתב שירות "בריאות כמו גדול פלוס" הנותן בין היתר שירותי אבחון וייעוץ בהפרעות קשב וריכוז. פרטים נוספים ניתן…

      הפניקס מציעה כתב שירות "בריאות כמו גדול פלוס" הנותן בין היתר שירותי אבחון וייעוץ בהפרעות קשב וריכוז. פרטים נוספים ניתן לקרוא באתר: http://www.fnx.co.il

  4. נפגעת פמי פרימיום
    שומר נפשו ירחק מהם

    שומר נפשו ירחק מהם

  5. דבורית
    אצלינו בבית כולם אובחנו "בהצלחה"

    אצלינו בבית כולם אובחנו "בהצלחה"

  6. יאנה שושן
    השאלה היא מה מכסה הביטוח הזה ב 30 שח

    השאלה היא מה מכסה הביטוח הזה ב 30 שח

  7. גיל כ"ץ
    כתבה חשובה מאוד

    כתבה חשובה מאוד

  8. כרמית ניניוס
    מישהו מהביטוח הזה יכול להתקשר אליי לגביי יותר פרטים? או לתת לי טלפון?

    מישהו מהביטוח הזה יכול להתקשר אליי לגביי יותר פרטים? או לתת לי טלפון?

    • היי. ניתן ליצור קשר בטלפון 3455* או להשאיר את פרטייך בבאנר המופיע בכתבה

      היי. ניתן ליצור קשר בטלפון 3455* או להשאיר את פרטייך בבאנר המופיע בכתבה

  9. אורית ברנר
    חשוב לעודד הרגלי למידה לפני שקופצים על מרשמי ריטאלין

    חשוב לעודד הרגלי למידה לפני שקופצים על מרשמי ריטאלין

אהבת? בואי לעשות לנו לייק גם בפייסבוק