אלכוהול ומתבגרים: כל מה שאת חייבת לדעת

הידעת?
אחוז התלמידים בכיתות ו – י שדיווחו שהשתכרו אי פעם עומד על 17.2% (24.3% מהבנים ו 10.1% מהבנות).

שתיית אלכוהול בקרב בני נוער וצעירים הפכה להיות תופעה נפוצה בכל חלקי הארץ ובכל שכבות האוכלוסייה. לא אחת כאשר הילד חוזר הביתה שיכור או שתוי קלות לאחר בילוי ההורים אינם יודעים כיצד להתמודד עם התופעה.
חשוב לציין כי אלכוהול מאוד הרסני למוח ולכבד בטווח הארוך. במינון נמוך אלכוהול מרחיב כלי דם ובכך מספק תחושה חמימה וסמוקה. כמו כן הוא גורם לעליצות קלה ונוגד חרדה. במינון גבוה הוא פוגע בקואורדינציה. כמו כן הוא מסלק עכבות חברתיות ומגביר אסרטיביות שבמינונים גבוהים הופכת לאגרסיביות. במינונים גבוהים מאוד עלול להביא לתרדמת או מוות כתוצאה מקושי בנשימה או שאיפה של קיא.

כשהילד שלי חוזר שיכור על ההורה:
1. לאסוף מידע על מצבו
2. במקרה ומתקשרים אל ההורים יש להגיע למקום בו הוא נמצא (גן, מסיבה, חדר מיון)
3. אבחון המצב וטיפול ראשוני
4. במידה והמתבגר הולך לישון להשכיב על הצד (לא על הגב ולא על הבטן), לשמור על פתחי אויר – ע"מ שלא ייחנק בזמן שינה מהקיא של עצמו.
5. לבדוק כל זמן מה האם הוא בסדר.
6. את השיחה שומרים לבוקר שאחרי –כשהמתבגר במצב ערני
7. לפני שמקיימים את השיחה חשוב להגיע לעקרונות ברורים ומוסכמים.
8. חשוב לשמוע מה היה? לא להטיף, לצעוק דברים אלו חוסמים אפשרות לשיח.
9. להגדיר גבולות ברורים לעתיד
10. לחזק את הסיכום לפני יציאת המתבגר לבילוי הבא.

מתבגרים תופסים את הוריהם כ"יש על מי לסמוך ויש מי שאיכפת לו ממני"
חשוב לנהל שיחה עם המתבגר:

• לדבר בגובה העיניים
• להקשיב 30% מהזמן ההורה מדבר ו70% מקשיב
• לא לנאום או להטיף
• לתת מידע מהימן לא להפחיד ולאיים.

להלן מספר נקודות שיש לדעת טרם השיחה עם המתבגר:
1. ההבדלים בין שתיית בני נוער לשתיית מבוגרים: בין גיל 14 – 24 יש ירידה בכמות הסרוטונין (אחראי על הויסות) ועליה בכמות הדופמין (מעורר) ולכן השפעת שתיית אלכוהול על צעירים גבוהה יותר.
2. האם את/ה שותים? מי שלא שותה – קשה לילד להודות בכך כי הדימוי שלו הוא של חנון, או ילדותי. חשוב לדבר בשיחה על דחיית גיל תחילת השימוש – ככל שמתחילים לשתות בגיל מבוגר יותר כמות השתייה יורדת.
3. אם המתבגר מספר כי שותה ניתן לדבר על לחץ חברתי שגורם לשתייה מרובה.
4. סיכון בערבוב משקאות – הסיכון בוודקה-רד בול. משקאות האנרגיה ממסכים את השפעת האלכוהול ולכן ניתן לשתות כמות גדולה יותר בזמן קצר יותר. הבעיה היא שהשפעת משקה האנרגיה קצרה וכאשר היא חולפת השפעת האלכוהול עולה וכך נגרמת הרעלת האלכוהול.
5. הסיכון בשתייה אלכוהול מרובה בזמן קצר –הרעלת האלכוהול –הגוף לא מסוגל לפרק כמויות כל כך גדולות בזמן קצר.
6. הקשר בין שתיית אלכוהול להתנהגות סיכונית – אלימה או התנהגות מינית לא מבוקרת. דובר על כך שאלכוהול במינון גבוה פוגע בקואורדינציה, מסלק עכבות חברתיות ומגביר אסרטיביות שהופכת לאגרסיביות.

לתת כלים : מה עושים במקרה שחבר משתכר או מאבד הכרה אחרי שתיית אלכוהול
1. חייגו 101 והזמינו אמבולנס מיד.
2. הטו את גופו כך שראשו יהיה מוטה לצד, בכדי למנוע חנק בעקבות הקאה.
3. אל תשאירו אותו לבד.
4. אל תנסו להעירו על ידי מכות, הכנסת משקה או אוכל לפיו, שפיכת מים או הכנסתו למקלחת במטרה להעירו – כל אלה מסוכנים בעבורו.
5. אל תחששו להתקשר אל הוריו – התקשרו והזעיקו אותם. הם רוצים וצריכים לדעת.
6. זה לא הזמן לחשבונות: "מי אשם", "מה יעשו לי". העניין החשוב ברגע זה הוא הצלת חיים.
7. הבהירו כי בכל שעה ניתן להתקשר אליכם אתם תמיד שם בשבילם.

באדיבות אורית שטרנברג, ראש אגף הדרכה ומידע הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול.
הטלפון של הקו החם של הרשות הלאומית למלחמה בסמים ובאלכוהול הוא 1-700-500-508. זמין 24/7

אודות טוב שתדעי

טוב שתדעי הוא מדור הצרכנות והפנאי של מגזין אמא של. טיפים, עצות, המלצות, ידע ובעיקר "מה חדש בשוק". התכנים מופקים ע"י מערכת האתר ונכתבים ע"י צוותים מקצועיים מתוך החברות והגופים המובילים בישראל.

השאירי תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם.

אהבת? בואי לעשות לנו לייק גם בפייסבוק