תזונת מתבגרים: איך עושים את זה נכון ועל ההבדל בין נערות לנערים

גיל ההתבגרות הוא תקופה של שינויים רבים, גופניים ונפשיים, ומאופיין בהתלבטויות, קשיים ובלבול רב של המתבגרים וההורים בהתמודדות עם המעבר מילד לאדם בוגר.
בשנים האחרונות אני מלווה משפחות רבות במעבר לתזונה נכונה יותר ובריאה יותר, עזרתי למאות בני נוער להפוך לרזים יותר ובריאים יותר, מתוך מקום של העצמה ולקיחת אחריות על " מה בריא לגוף שלי" וממש לא ממקום של " אתם צריכים לרדת במשקל". זהו תהליך מדהים ומרגש לראות כיצד הנער או הנערה לוקחים על עצמם את האחריות לעשות בחירות נכונות ויחד עם עזרתם של ההורים משנים את התזונה ואת הרגלי האכילה שלהם לנצח.

מבחינה תזונתית, גיל ההתבגרות היא תקופה משמעותית ביותר לגדילה ולהתפתחות. תזונה לא נכונה והרגלי אכילה גרועים בהחלט יכולים להשפיע על מבנה הגוף בבגרות, להוביל להאטה בצמיחה לגובה ואף לעצירתה, על אף פוטנציאל הגובה של אותו מתבגר.
תקופת זו רצופה, במקרים רבים, בריבים ומאבקי כוח בין ההורים למתבגרים. כתוצאה מכך, הורים רבים מעדיפים שלא "להציק" לילדים בנושא התזונה, היות ויש עוד נושאים רבים המעוררים מחלוקות ביניהם: לימודים, יציאות, עישון, מחשב, טלפון וטלוויזיה.
אולם, יש להקנות לנושא התזונה חשיבות גבוהה, היות והוא משפיע גם על נושאים רבים אחרים.
במידה ותצליחו להקנות לילדיכם מודעות לתזונה נכונה ולהרגלי אכילה מגיל צעיר, כשהם יגיעו לגיל ההתבגרות, הוא יהיה חלק מחייהם.
בכל מקרה, חשוב שתסבירו לילדיכם המתבגרים כמה חשובה תזונה נכונה בגיל זה. מניסיוני, כאשר ילדים מבינים שהמזון שהם אוכלים אחראי לצמיחה שלהם לגובה ולמבנה גופם, ושתזונה לא מזינה ולא מאוזנת גורמת להם להיות גבוהים פחות, מעוצבים פחות ושמנים יותר – הם נכונים לעשות שינויים משמעותיים. הדגש הוא על נושאים אלה משום שככלל, המראה החיצוני חשוב למתבגרים יותר מאשר מצב בריאותם הכללי.
רוב המתבגרים שעבדתי איתם, גילו סקרנות רבה ופתיחות גדולה לשינויים – והתוצאות לא איחרו לבוא: הם זכו לגוף חטוב יותר, עור פנים בריא יותר, ערנות טובה יותר, יכולת ריכוז והרגשה כללית נפלאה.

ההבדלים בין נערים לבין נערות
ההבדלים בין התפתחות נערים ונערות הם גדולים, וחייבים התייחסות נפרדת.
בנערים מתבגרים מתרחשת צמיחה מואצת בדרך כלל עד גיל 17, במקרים מסוימים אפילו עד גיל 21. ההתפתחות מתבטאת בתוספת גובה משמעותית, בעלייה ניכרת במסת השריר, הקטנת רקמת השומן בגוף, התרחבות אזור הכתפיים והתפתחות מינית.
בנערות מתבגרות מתחילה ההתפתחות המינית בשלב מוקדם יותר, לעתים אף בגיל עשר, ומסתיימת בדרך כלל שנתיים לאחר קבלת המחזור החודשי, בסביבות גיל 14. ההתפתחות מתבטאת בתוספת גובה, עלייה ברקמת השומן, בעיקר בשדיים ובחלק הגוף התחתון, התרחבות אזור האגן והתפתחות מינית.
לנערים מתבגרים יש צורך גדול באנרגיה, בעקבות תהליכי הגדילה וההתפתחות. נער ממוצע צריך לקבל כ-3,000-2,500 קלוריות ביום, ולכן נערים רבים מבלים זמן רב "במקרר", והורים רבים נדהמים מכמויות האוכל שהם צורכים.
הרכב גופן של נערות מתבגרות, לעומת זאת, הוא פחות שרירי. היות ושרירי הגוף הם צרכני הקלוריות העיקריים, הן זקוקות לפחות קלוריות. נערה ממוצעת צריכה לקבל כ-2,500-2,000 קלוריות ביום.
כמות הקלוריות תלויה במשקלם, בגובהם ובכמות הפעילות הגופנית שהם עושים באופן קבוע. מידע נוסף תמצאו בפרק העוסק בקלוריות.
ככלל, חשוב מאוד שהם יקבלו מספיק קלוריות ביום, אשר יאפשרו גדילה והתפתחות תקינות, אולם חשוב שהקלוריות יגיעו ממזון מזין.

הכותבת היא הגר שפר, ד"ר לנטורופתיה ומומחית לתזונה ודיאטה, מחברת 3 רבי מכר ומפתחת שיטת התזונה המהפכנית eatgood.
קליק לאתר

אודות אמא של

אתר הנשים והאמהות הגדול בישראל עם 900,000 גולשות בכל חודש ומועדון של 110,000 נשים. באתר ניתן למצוא לצד כתבות וראיונות עם קשת של כותבות כשלכל אחת הצבע, הייחוד, הכישרון והסגנון שלה. חלומות. הגשמה. פחדים. בישול. ילד ראשון שני או רביעי. זוגיות ושאר הנושאים שכל אישה אוהבת לקרוא

השאירי תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם.

אהבת? בואי לעשות לנו לייק גם בפייסבוק