בואי ללמוד מה מזון אדום יעשה לך

רבות מאיתנו לא יודעות שבכל המזונות האדומים יש ליקופן שמשדרג פלאים את הערך התזונתי. ליקופן הוא פיגמנט אדום מסוג קרוטינואיד בצבע אדום מבריק, המצוי בירקות ופירות. הוא הקרוטינואיד השכיח ביותר בגוף האדם, והוא אחד מנוגדי החמצון החזקים ביותר. הוא נוטה להצטבר באיברים מסוימים בגוף ובהם הריאות ובלוטת הערמונית.
בשונה מוויטמינים אחרים המסיסים במים, כמו ויטמין C וויטמין B, אשר עוצמתם מופחתת בעת בישול, הליקופן המסיס בשמן דווקא מגביר את עוצמת פעילותו בזמן חימום ובישול בשל שינוי המבנה המרחבי שלו – לכן עדיף לאכול ירקות ופירות המכילים ליקופין בשילוב עם כמות קטנה של שמן, כמו שמן זית. הליקופן הוא פיגמנט הנותן לירקות ולפירות את צבעם האדום ונחשב לאנטיאוקסידנט (נוגד חימצון) חזק ויעיל.

איפה נמצא הליקופן?
עגבניה: מכילה אחוזי ליקופין גבוהים. קרוטנואידים, חומצות פינוליות, פלבונואידים ומגוון ויטמינים.
פפאיה- מלבד הליקופין מכילה הפפאיה גם את אינזים הפפאין המסייע לעיכול ופירוק חלבונים בקיבה. פפאיה מרחיקה תולעי מעיים ונוגדת צרבות.
אבטיח- מכיל ליקופין מונוגדי חימצון חזקים, בטא קרוטאן שהוא חומר מוצא לוויטמין A ,הרבה וויטמין C, קומפלקס וויטמיני B, לוטאין וכן מגוון מינרלים שהאבטיח יודע לינוק מהאדמה ובעיקר אשלגן, ברזל, סידן ומגנזיום.
פפריקה אדומה מתוקה וחריפה: בנוסף לריבוי קרוטינואידים, פלפלת אדומה בשלה מכילה כמות כפולה של פרו-ויטמין A מן הפלפלת הירוקה, 70% יותר ויטמין C וכן כמות גדולה בהרבה של ויטמין B. 2 כפיות פפריקה ביום מעניקות את רמת הויטמין C הרצויה למשפחה שלמה!

מה סגולותיו הבריאותיות של הליקופן (פיגמנט אדום)?
1. מפחית סיכון לסרטן: הפחתת סיכון לפתח סרטן ערמונית, הפחתת סיכוי לפתח סרטן השד, הגנה מפני התפתחות סרטן המעי הגס. הקשר החזק ביותר נמצא בין צריכת עגבניות וליקופן לבין הגנה מסרטן הערמונית, הריאות והקיבה. קשרים משמעותיים נצפו גם לבי סרטן הלבלב, המעי הגס, הושט, חלל הפה, השד וצוואר הרחם.

2. מגן על הלב וכלי הדם: תזונה עשירה בליקופן תורמת לשמירה על בריאות הלב וכלי הדם. התזונה הים תיכונית למשל, הידועה כמסייעת בהגנה מפני מחלות לב, עשירה בירקות ובפירות ובפרט בעגבניות. בעוד הישראלי אוכל כחצי עגבנייה ליום בממוצע, אוכל היווני, בממוצע, 2 עגבניות ליום – כמות הגדולה פי 4. כמות זו עשויה לסייע לו בהגנה מפני מחלות הלב וכלי הדם. השפעתה המגינה של העגבנייה בפני מחלות לב וכלי דם מיוחסת, בין השאר, ליכולתה לפעול כנגד תהליכי חמצון.

3. מגן מפני נזקי זיהום האוויר: פעילותו של ליקופן כנוגד חמצון עשויה לשפר את עוצמת הריאות. בשל חשיפתן הרבה לחמצן, הריאות נוטות באופן מיוחד להיפגע על ידי עקת חמצון. צריכה יומית של מוצרי ליקופן מביאה להפחתת פעילות הריאות ובנזק לדנ"א. צריכה של ירקות ופירות אדומים עשויה לסייע בהגנה על גופנו מפני נזקי זיהום האוויר.

4. שומר על הראייה: הליקופן עשוי לסייע גם בשמירה על ראייה תקינה. לאחרונה התגלו ריכוזים גבוהים של ליקופן בחלקים חשובים של העין. אחד מהם, הנקרא "הגוף הריסני", מייצר את הנוזל המימי, הממלא את גלגל העין, שומר על הלחץ בה ומסייע לה להתמקד מחדש בעצמים. הליקופן, ביכולתו נוגדת החמצון הגבוהה, עשויה לסייע לגוף למלא את משימותיו, על ידי הגנה על האנזימים המעורבים בפעילותו, מפני חמצן.

5. שומר על העור מפני נזקי קרינת השמש: ליקופן וקרוטנואידים נוספים יכולים לשמש הגנה אוראלית כנגד נזקי קרינת השמש, ובכך לתרום לבריאות העור.

הכתבה באדיבות אבי ציטרשפילר, עשבונאי, הרבליסט והבעלים של "חוות דרך התבלינים" בבית לחם הגלילית.
קליק לאתר

אודות כתבת מערכת

אתר הנשים והאמהות הגדול בישראל עם 900,000 גולשות בכל חודש ומועדון חברות עם מעל ל 110,000 נשים. באתר ניתן למצוא לצד כתבות וראיונות גם קשת של כותבות כשלכל אחת הצבע, הייחוד, הכישרון והסגנון שלה. חלומות. הגשמה. פחדים. בישול. ילד ראשון שני או רביעי. זוגיות ושאר הנושאים שכל אישה אוהבת לקרוא

השאירי תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם.

אהבת? בואי לעשות לנו לייק גם בפייסבוק