פענוח ציורי ילדים: הצצה אל התת מודע

היא הגיעה אליי דרוכה וכעוסה. כל שפת גופה שידרה מתח וחוסר נינוחות. "הוא כל כך עקשן. הכל חייב להיות בדרך שלו. הוא מצליח להוציא ממני את כל הרוע שבי.. את כל המילים הקשות. אני מתפוצצת ממש!! כשאני הולכת לעבודה אני לפעמים בוכה על מה שאמרתי".
היא דיברה על ש', הבן שלה, בן 6. תלמיד כיתה א' שכבר חודשיים לא רוצה להיכנס לכיתה, צועק, בוכה, מתפרץ וגורם לה לאחר או להעדר באופן תדיר מעבודתה.

"ניסינו כבר את הכל. כולל הכל. אני פשוט עייפה כל כך מכל תשומת הלב השלילית הזאת. בעלי ויתר ואני לא יודעת מה לעשות עוד".

ביקשתי ממנה שלמפגש הבא ארצה להכיר את ש' דרך הציורים שלו (שהרי, הוא לא נמצא איתנו בחדר) ובכלל, ילדים בגיל הזה לרוב מתקשים להביע את קשת הרגשות ולהסביר את הסיבות והמניעים להתנהגותם.

למה דווקא ציורים?

הציור הוא בעצם שפה! שפה שנייה. זהו כלי השלכתי שבו הילדים משתמשים באופן טבעי. הצבעים מזמינים, מגרים וצבעוניים, כלי הציור נגיש לילד ולא מאיים ובאופן זה מאפשר לילד לבטא את עצמו באופן הכי אותנטי ובלי מחסומים.
ש' ,כמו כל ילד אחר, מצייר על הדף את מה שקשה לו לומר במילים. הוא "מדבר" את עצמו דרך הציור (מה שיוצא על הדף זה מעין פלט מהמוח שעובר דרך השריר, כך שילד מתוח וכעוס יצייר ברעד ובאיכות קו שונה מאשר ילד רגוע).

אז מה קיים בציור שלא ניתן לראות באבחון?
פענוח ציורי ילדים נשען למעשה על תאוריות מתחום הפסיכולוגיה ההתפתחותית של הילד, דרכם הילדים מבטאים את עולמם הפנימי. זוהי גם דרך נהדרת להתבוננות ממוקדת על הסיבות.. מהם ניתנים המענים והכלים הפרקטיים למשפחה להתמודדות.

ואם נחזור למקרה של ש'-
מהציורים אשר הוצגו בפני ,התקבל רושם של ילד מופנם וסגור, אשר לעיתים קרובות מתפרץ בכעס כי חש שנתון בלא מעט גבולות וחוקים שלא לגמרי ברורים לו. מהציורים עלה גם דפוס של חרדה ממשית (שנראה דרך מעבר חד בין צביעה צפופה לאזורים ריקים). אותה חרדה מובילה את ש' להימנעות (כן, גם הימנות מבית הספר). עפ"י הציורים נראה כי ש' זקוק לסביבה מחזיקה, לחוש מוגן.

בשיחה שקיימתי עם הוריו של ש' לאחר פענוח הציורים, אכן התברר כי במהלך השנה מורתו יצאה לחופשת לידה מוקדמת ובמקומה ממלאת מקום מורה מחליפה (שאף היא בהריון). הארעיות המורגשת בכיתה ככל הנראה לא עלתה בקנה אחד עם צרכיו של ש' לקשר קרוב, לחום וליציבות. הוא חש נטוש, לא מחובר וחוויית השליטה הפכה אצלו למעורערת. מהציורים שלו הצלחתי לראות את הקושי של הוריו עמו באופן בו ש' בחר בסגירות, הימנעות ותוקפנות כלפי סביבתו, אשר רק התעצמו כשהוריו הגבירו ממנו ציפיות כי ישתלב כמו כולם בכיתה. הוא חווה מעין תהליך משברי של ריחוק ונסיגה שהגיע עד מצב בו מסרב להגיע לבית הספר.

אז עכשיו אבחנו. מה עושים עם זה הלאה?
השיקוף של המצב הרגשי של ש' להוריו כפי שעלה מן הציורים בעצם סייע ב"להכניס" את ש' אל תוך המפגש בחדר וסייע להורים בהפלת אותם "אסימונים" מדוברים. שם ממש, בנקודת זמן הזאת, בתיווך עולמו של ש' התחלנו לעשות סדר ובפגישות ייעוציות עבדנו על מיתון התגובות כלפיו, על סיוע ממשי במעברים (בין הבית לבית הספר) ועל חיזוק הצורך שלו במוגנות וביטחון (באמצעות שיח רגשי ומשחק).

הציורים בעצם סייעו לש' לדבר את הקושי שלו אל מול ההורים. הוא היה זקוק לניראות של אותם קשיים. כשהציור בעצם דיבר מעבר לקושי גם על הפתרון לו ש' זקוק, והכל דרך הציור!

כמה מפגשים קדימה, הציורים של ש' הראו תמונת מצב אחרת. הריק הפנימי שאפיין את ציוריו בתחילה התמלא. משהו בציוריו שידר יותר חיות, חיוניות ומובנות. נראה כי הצליח בסיוע הוריו להבין את הציפיות ממנו, כשהן מותאמות לו. התחיל שיח רגשי מתחשב ונראה כי ש' התחיל לפרוח וכך גם ההתנגדות והתוקפנות פחתה ונעלמה.

לסיום,
פענוח ציורי ילדים מתייחס למשמעות הלא מודעת של מה שאנו רואים בציור. הוא מספק תובנות בנוגע לחשיבה של ילדים, התפתחותם, רגשותיהם ויחסיהם עם הסביבה. הוא בהחלט יכול לעזור לנו כהורים למצוא דרכים יצירתיות ויעילות להתמודדות יום יומית ספציפית , דרכו ניתן ללמוד רבות על נפשו של הילד ובאופן זה, כשאנו מבינים טוב יותר את ילדינו, ההורות הופכת לשוחקת הרבה פחות.

הכותבת היא מאיה ברנד, עובדת סוציאלית M.S.W. מטפלת רגשית, מומחית בייעוץ משפחתי בשילוב פענוח ציורי ילדים. מטפלת באופן פרטני במשפחות, ילדים ומתבגרים. מקבלת בדרום הארץ.
קליק לדף הפייסבוק

נייד ליצירת קשר 052-6525655

אודות טוב שתדעי

טוב שתדעי הוא מדור הצרכנות והפנאי של מגזין אמא של. טיפים, עצות, המלצות, ידע ובעיקר "מה חדש בשוק". התכנים מופקים ע"י מערכת האתר ונכתבים ע"י צוותים מקצועיים מתוך החברות והגופים המובילים בישראל.

השאירי תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם.

אהבת? בואי לעשות לנו לייק גם בפייסבוק