מיגרנה ונשים: מה עושים כדי למנוע כאב

זוכרת את גיל 13-14, כשהתחלת לסבול מעייפות וכאבי ראש? יש תקופה כזו בחיי כל נערה, שהיא חוזרת הביתה מבית הספר מותשת, עייפה כאילו לא ישנה יומיים. הראש כואב לה ברמה שאופטלגין אפילו לא מתחיל לדגדג, לפעמים קשה למקד את הראייה וכאשר עוצמים את העיניים רואים צורות וצבעים. לכאבי הראש מתווספות לעיתים בחילות והקאות וכאבים עזים בעורף. בדרך כלל הנשמות הטובות מבחוץ אומרים שזה מלחץ, שזה רגשי, אפילו שזה קשור לדרמות של גיל ההתבגרות. בסופו של דבר מגיעים לנוירולוג שבודק ומגיע לאבחנה- מיגרנה.
רוב האנשים יתארו מיגרנה ככאב ראש עוצמתי אבל מיגרנה היא הרבה יותר מזה. כל אישה שחוותה התקף מיגרנה בחייה יודעת שכמעט שום דבר לא יכול באמת להשבית אותך כמו התקף מיגרנה עוצמתי במיוחד. המיגרנה היא מחלה כרונית שנשים סובלות ממנה פי 3 מגברים, ומלבד לכאב הראש החזק, היא מלווה בבחילות, הקאות, צוואר תפוס, בעיות סינוסים, עייפות וחוסר תפקוד, קשיים בראייה ועוד תופעות לוואי רבות שמלוות אותך לפני ואחרי ההתקף.
באותה שנה בה נערות מתחילות לסבול ממיגרנות הן גם מקבלות לראשונה את המחזור החודשי וכך לומדות שיש קשר הדוק בין השניים. יש קשר הדוק בין להיות אישה לבין מיגרנות. וזה תקף בכל מעגלי החיים.

כ-2% מאוכלוסיית העולם סובלים ממיגרנה, כאמור נשים פי שלוש מגברים. הסיבה העיקרית לכך שנשים סובלות יותר היא השינויים ההורמונאליים שאנו חוות במהלך החיים- מחזור חודשי, גיל ההתבגרות, הריון ולידה, משכב לידה, וגיל המעבר. החדשות הטובות הן שאצל רוב הנשים התקפי המיגרנה עוברים לקראת גיל 60. יש למה לצפות.
בגיל 13-14 לא מעניין אותנו הריון ולידה וגיל המעבר וגיל 60 רחוק מאיתנו שנות אור. כל מה שמעניין אז זה איך אפשר להפסיק את הסבל הנוראי הזה ואם אפשר- למנוע אותו לחלוטין. רק לאחרונה גילו החוקרים את החלבון האחראי להיווצרות המיגרנה והבינו שיש "לעצור" אותו עוד לפני שמתפרצת המיגרנה. כיום פעם ראשונה, יש טיפול מניעתי למיגרנה בזריקה אחת לחודש, הגשמת חלום. החלו לפתח את הטיפול המתאים שכולל זריקות מניעתיות למיגרנה. אבל עד אז רוב הטיפולים כוללים הקלה על תופעות הלוואי והכאב, כאשר גם היום רוב ה(א)נשים אינם מודעים לכך שכבר קיים טיפול מניעתי שהוכח כיעיל כנגד המיגרנה האימתנית.

אז מה בכל זאת עושות נשים שסובלות (חוץ מלסבול?)
מסתבר שזה בעיקר אינדיבידואלי. אם מישהי אחת לא יכולה להריח קפה במהלך התקף מיגרנה- לאחרת קפה שחור יעזור להקל על הכאב, וכך הלאה. ובכל זאת, להלן כמה טיפים ועצות חכמות שמומלץ להיעזר בהן:

תקשיבי לגוף שלך
את מכירה את הגוף שלך הכי טוב. יותר מכל רופא או מטפל. למדי לזהות את הסימנים המקדימים להתקף מיגרנה, גם אם הם לא בדיוק לפי הספר. יש הסובלות מטשטוש בראייה, אף סתום, צוואר תפוס. יש כאלו אצלהן זה מתחיל בעורף נוקשה ובחילת בוקר ממש כמו הריון. זה הסימן שההתקף יגיע כבר באותו יום וצריך להתכונן. איך? לשתות כמה שיותר מים, לארגן מראש את סדר היום להוריד ממנו מתח ולחץ ועומס, לארגן מיטה במקום קריר ושקט. אפשר מראש להוריד הילוך כי את לא יודעת אם ההתקף יהיה קל או קשה. את לא מוכרחה לחכות לכאב הראש על מנת לקחת משכך כאבים. כאמור- כל אחת מכירה את הגוף שלה ואת דרכי הפעולה שלו בצורה הכי טובה.

תאכלי ותשתי מה שבא לך
את זו שמכירה את הגוף שלך הכי טוב מכולם! אם קפאין עושה לך טוב- שתי קפה. אם שוקולד עושה לך בחילה- הרחיקי אותו בזמן התקף. מה שעובד בשביל אחת לא תמיד עובד בשביל אחרת. יש ששתייה מרובה של מים תעביר להם את כאב הראש ויש שרק תחמיר את הבחילה. נסי והתנסי במה שעושה לך טוב

הסחות החוצה
קל להגיד קשה לעשות אבל אין ברירה- מסיחים חיצוניים מחריפים התקף. נטרלי רעשים, אורות, אנשים, ילדים, קולות, ריחות- הכל! כמובן שהאידיאלי זה להיסגר בחדר קריר וחשוך אבל זה לא תמיד אפשרי אם בכלל. אבל אפשרי לעדכן את הסובבים אותך שאת לקראת או בזמן התקף מיגרנה ולדרוש התחשבות. קולות רמים, אורות בוהקים, מקום סגור ללא אוויר, ריחות חזקים- כל אלה יכולים להגביר משמעותית את הכאב ואת הסבל ולכן התרחקי מהם כמה שאפשר. לקראת התקף אפשר שתארגני מראש את המיטה, את הטמפרטורה בחדר ואת אמא שתיקח את הילדים לכמה שעות עד יעבור זעם.

אל תהיי היפיפייה הנרדמת
עייפות מצטברת היא אחד הגורמים לכאבי ראש שמובילים למיגרנה. אבל במקביל- גם שינה מרובה מדי עלולה לגרום לאותו המצב. זה מאוד קשה לומר לאישה- בעיקר לאמא צעירה ואמא בכלל, לישון כמה שצריך אבל תתפלאי כמה שינה מסודרת תעשה פלאים. ללכת לישון בשעה הגיונית, לישון לילה רצוף ולקום בבוקר רעננה מפחית משמעותית את הכאבים ויעזור לך לתפקד. בימים של התקפי מיגרנה קשים תרשי לעצמך להיכנס למיטה ביחד עם הילדים בשעת השינה שלהם ולקום כשעה לפניהם בכדי לא לישון יותר או מעט מדי.

תתאמני ותרפי
תאהבי או לא תאהבי, תרצי או לא תרצי- ספורט עוזר. התעמלות ואימון של הגוף מחזק אותו פיזית ונפשית ומשחרר אנדרופינים שעוזרים להילחם בכאב- וגם במיגרנה. זה לא אומר ללכת לחדר הכושר כשאת בהתקף אבל זה אומר להכניס אימון כלשהו ללוח הזמנים שלך. רוב הנשי טוענות שדווקא יוגה ופילאטיס עוזרים להם יותר להרפות ולשחרר וגם שהן מתרגלות אותם לפני התקף כולל נשימות ומדיטציה שמסייעות לשחרור.

אל תילחמי בכאב
בסופו של דבר את צריכה לתפקד. אם את יכולה לקחת אקמול או שניים ולהמשיך- נהדר. אם את צריכה משהו חזק יותר- אל תנסי להימנע ממנו רק בגלל שאת "לא בעד כדורים". לפעמים זו הברירה היחידה. הרופא יכול להתאים לך טיפול מניעתי או לרשום לך משככי כאבים חזקים המותאמים למצבך. הבעיה כל כך נפוצה ושכיום ניתן למצוא משככי כאבים, גם ללא מרשם, המותאמים למיגרנה. בכל בתי המרקחת. גם אם את לא מתכוונת ליטול אותם אותם באופן קבוע- החזיקי בהישג יד. בעיקר בתקופת המיגרנה. אם את ממש נגד תרופות תרופות וכדורים- נסי רפואה אלטרנטיבית. אפשר לשלב דיקור ואופטלגין טיפות וזה עובד טוב ביחד.

אז נכון, יש הרבה דברים מופלאים ונפלאים בלהיות אישה- מיגרנה היא לא אחד מהם. מצד שני- אין סיבה שתגידי 'ככה זה' ותמשיכי לסבול.
אז אם נולדת אישה, ועוד לאמא או אחות שסובלות גם הן ממיגרנות סביר להניח שהמושג 'מיגרנה' לא זר לך ואת כבר מכירה את ההתקפים הכואבים. אז נכון שהיותך אישה מגדיל פי כמה וכמה את הסיכויים לחלות במחלה אבל את ממש לא צריכה לסבול.
גשי לרופא שלך בהקדם לבדיקה מקיפה ואבחון הסיבה למיגרנה. ברגע שהסיבה מאובחנת כיאות, ניתן להתאים לה את הטיפול הטוב ביותר ולמנוע סבל מיותר.

אודות כתבת מערכת

אתר הנשים והאמהות הגדול בישראל עם 900,000 גולשות בכל חודש ומועדון חברות עם מעל ל 110,000 נשים. באתר ניתן למצוא לצד כתבות וראיונות גם קשת של כותבות כשלכל אחת הצבע, הייחוד, הכישרון והסגנון שלה. חלומות. הגשמה. פחדים. בישול. ילד ראשון שני או רביעי. זוגיות ושאר הנושאים שכל אישה אוהבת לקרוא

השאירי תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם.

אהבת? בואי לעשות לנו לייק גם בפייסבוק