איך נעזור לילדים לאכול בריא יותר?

בתור הורים אתם מודעים לעובדה שממש לא קל לשכנע את הילדים לבחור בחירות בריאות יותר באוכל. כשהכל מהיר וזמין, הם לרוב יבחרו את האופציה המהירה והפחות בריאה שקיימת. האחריות שלנו בתור הורים היא לגרום להם לבחור דווקא את האופציה הבריאה יותר.
זה מאתגר, אבל גם אפשרי. החוכמה היא לא להכריח או לשכנע, אלא להסביר וללמד, ותוך כדי להקנות הרגלי אכילה בריאה ונכונה.

איך עושים את זה בתכלס?
קבלו 8 טיפים ליישום ופיתוח מערכת יחסים ארוכה וחיובית עם אוכל בריא ומזין (וטעים!) עבור הילדים:

השאירו אוכל בריא בהישג יד
ילדים רעבים רוצים לאכול פה ועכשיו. הם יאכלו את הדבר הראשון שימצאו ולכן חשוב שיהיה בהישג יד אוכל בריא ומזמין- ירקות חתוכים, פירות טריים, פריות יבשים ונשנושים בריאים, חטיפי בריאות וכדומה- כל דבר שתעדיפו שהם יקחו דבר ראשון ליד ברגע שהם רעבים.

הפכו את האכילה הבריאה לחוויה
בראש של הילדים בריא=לא טעים והם מצפים לראות אוכל שהם ממש לא רוצים להכניס לפה. הפתיעו אותם! חתכו ופרסו את הירקות בצורות מיוחדות וסדרו אותם בצורה מגרה על הצלחת, הכינו את הכריך בצורת כוכב ואת הביצה והפנקייקס בצורת לב, שדרגו את הצלחת וגרמו להם לרצות לאכול את הכל!

הקנו להם הרגלי אכילה בריאים
הכל מתחיל בדוגמא אישית. הילדים שלכם רואים וזוכרים מה ואיך אתם אוכלים ולכן עשו אתם בחירות בריאות ושמשו להם כדוגמא. סדרו את השולחן ביחד לפני, שבו ביחד לארוחה משפחתית לשולחן מסודר ולא על הדרך. הגישו את הארוחות בצלחות אישיות בכדי שלא יאכלו מעט או יותר מדי. הקפידו לאכול לאט, לשתות מים תוך כדי הארוחה, ליהנות מהאוכל והחוויה ולא להתעסק בדברים אחרים (כמו ניידים או טלוויזיה תוך כדי), למדו את הילדים לשים לב לתחושת שובע.

עודדו אותם לנסות ולהתנסות
רוב הילדים לא אוהבים לנסות אוכל חדש, בטח לא כאשר הוא מוגדר כבריא יותר עבורם והם בטוחים שמנסים למכור להם משהו ממש לא טעים. סכמו איתם שמנסים מאכל חדש כל שבוע, או מטבל חדש כל ארוחה. גוונו בארוחות ובבחירות- מטבלים, ירקות- תנו להם לנסות לטעום ולהחליט. אל תכריחו אותם לאכול- רק לטעום. כל חשיפה למזון חדש לוקחת זמן וכל מזון שיאהבו הוא עוד מזון בריא ברשימה!

ערבו אותם בכל התהליך
בהתאם לגיל שלהם תנו להם להיות מעורבים- קחו אותם לקניות, הסבירו להם למה מאכל אחד עדיף על אחר, למה אתם לא מוכנים להכניס משהו ספציפי הביתה ומה לא בריא בו. הכינו רשימת קניות בילד, בדקו מוצרים ביחד בסופר וגם הכינו אותו ביחד- מאפינס, עוגיות בריאות- גרנולה ביתית- לקיחת החלק בחוויה יגרום להם לרצות לטעום.

קחו אחריות על מה שקורה בבית שלכם
בסופו של דבר (וגם בתחילתו) אתם המבוגר האחראי בבית ואתם מחליטים מה נכנס ולא נכנס הביתה. ככל שיהיו לכם יותר דברים בריאים ופחות פיתויים הילדים יתרגלו למאכלים בריאים, שעות ארוחה מסודרות והרגלי אכילה נכונה ובריאה. אם למשל תקפידו על שתיית מים ולא תכניסו שתייה ממותקת הביתה- לא יהיה פיתוי לשתות שתייה ממותקת והילדים ישתו יותר מים. ככל שיגדלו ויהיו חשופים לגירויים לא תוכלו לשלוט במה יאכלו וישתו מחוץ לבית אבל בבית תוכלו תמיד להיות אלה שמחליטים מה כן ומה לא.

תסבירו כל הזמן
אל תגבילו בלי להסביר למה. ככל שתגידו 'לא' על מאכל או משקה מסוים, כמו בכל דבר- הם רק ירצו אותו יותר… אם אתם מסרבים למאכל או משקה- הסבירו להם למה ותמיד תנו להם אפשרות אחרת במקום בכדי שלא ישארו עם ה'לא' וה'אסור' בלבד, אלא מה כן ומה אפשר.

שמרו על איזון
זכרו שבסופו של דבר מדובר בילדים ואם תקנו להם בסיס טוב ובריא בבית- כך הם יאכלו רוב הזמן גם בחוץ. הקפידו על הקניית הרגלים והסברים ולא התניות והוראות, הוסיפו את החשיבות של שתיית מים ושילוב פעילות גופנית וכך אם הילדים יצאו לסרט וירצו פופקורן או יבקשו עוגה וממתקים במסיבת יומולדת- זה אפשרי ולא נורא בכלל.

זכרו שאוכל הוא אחת ההנאות הגדולות של החיים ולכן קיצוניות לאף כיוון היא לא טובה!
מה שחשוב זה להגביר את המודעות והאחריות של הילדים שלכם לתזונה שלהם על מנת שידעו בעצמם לבצע בחירות בריאות יותר.

באדיבות גלית שלגי, מייסדת והבעלים של "לחיות בריא", מאמנת לחיים בריאים, הגשמה והתפתחות אישית.
קליק לאתר

אודות טוב שתדעי

טוב שתדעי הוא מדור הצרכנות והפנאי של מגזין אמא של. טיפים, עצות, המלצות, ידע ובעיקר "מה חדש בשוק". התכנים מופקים ע"י מערכת האתר ונכתבים ע"י צוותים מקצועיים מתוך החברות והגופים המובילים בישראל.

השאירי תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם.

אהבת? בואי לעשות לנו לייק גם בפייסבוק