בין קיץ לחורף: הכל על תזונה בעונת המעבר

עונות המעבר בישראל הן קצרות מאוד. עונת המעבר בין הקיץ לחורף מתחילה בד"כ בחגי תשרי, הימים חמימים ונעימים והלילות קרים. שינויים בטמפרטורות בין היום והלילה יכולים להחליש את הגוף. מיד בסיום חגי תשרי חוזרים לעבודה מאומצת, התלמידים חוזרים ללמידה רציפה ובריאות הגוף חשובה מתמיד. תזונה נכונה ובריאה ושמירה על משקל גוף תקין הם מנגנון ההגנה הטוב ביותר ובהחלט בסופו של יום המשתלם ביותר לכולם.
תזונה מאוזנת לאורך היום הכוללת את כל אבות המזון (חלבונים, פחמימות ושומנים) היא הכרחית. התזונה דואגת שהגוף יקבל אספקת אנרגיה לצרכיו כמו גם ויטמינים ומינרלים החיוניים כל כך לשמירה על מערכת החיסון.
שמירה על משקל תקין גם היא החשובה לבריאות הגוף. עודף משקל חמור כמו גם ירידה מהירה במשקל מכניסים את הגוף למצבי קיצון המפעילים באופן מוגבר את מערכת החיסון ו"מתישים " אותה.
ירקות, פירות, שמנים מן הצומח, דגים, קטניות, דגנים מלאים, אגוזים שקדים וזרעים, נחשבים היום כמזונות מובלים ומומלצים ביותר לשמירה על בריאות הגוף תוך הפחתה משמעותית בבשר בקר שמן, סוכר וקמח לבן, מזון מעובד, ומלח( נתרן). כמובן שכדי לרדת ולשמור על המשקל לא מספיק רק לאכול את המזונות המומלצים יותר צריך תמיד לשמור על הכמות. כמה? לכל אחד יש להתאים את כמות האוכל בהתאם לגיל, מין, גובה, רמת פעילות גופנית וצרכים נוספים אישיים( התאמה לצרכים רפואיים, הריון, הנקה , עבודה במשמרות ועוד).

במעבר בין קיץ לחורף מומלץ:
• להתאים את גודל המנה לצרכים במהלך היום. (בד"כ במהלך החגים מתרגלים לאכול הרבה – לכן בד"כ אחרי החגים מומלץ להקטין לרוב את גודל המנה בכל ארוחה ).
• התחילה עונת המרקים והאנטיפסטי כמו גם הקפצת ירקות על המחבת ושילובם עם מנות בשריות ו/או עם הפחמימות להגדלת נפח המנה והעלאה של תחושת השובע.
• דגים טריים כמנת חלבון במהלך היום מספקת לגוף אומגה 3 , חומצת שומן חיונית המשפרת מצבי דלקת. אכילת דגים טריים על המחבת בתנור או בסיר מהווה מקור למנת חלבון טעימה ומשביעה.
• החלפת ארוחת צהריים חמה בארוחת ערב חמה. במהלך היום עדיין חם ונעים וניתן לאכול ארוחות צהריים קלילות יותר. ארוחה חמה בערב תגרום לתחושה נעימה.
• להקפיד על שתייה! למרות ירידה בטמפרטורה, הגוף צריך את כמות הנוזלים שלו (2-2.5 ליטר ביום) מים הם תמיד בעדיפות ראשונה. עם התקררות הטמפרטורה אפשר בהחלט להוסיף חליטות צמחים למיניהן ותה ירוק ( מכיל נוגדי חמצון התורמים לחיזוק מערכת החיסון). שתיית קפה גם היא חלק מתוספת נוזלים לגוף( למרות מה שנטען בעבר שהוא משתן ולכן לא מומלץ). ההמלצה הרווחות לכלל האוכלוסייה הבריאה היא 3-4 כוסות קפה ביום.

• התחילה עונת פירות ההדר העשירים. וויטמין C מחזק את מערכת החיסון, הבננות הטעימות והמשביעות חזרו וכמובן מגוון סוגי תפוחי עץ ואגסים. שלבו 3 מנות פרי במגוון צבעים במהלך היום בתפריט היומי.
• אכילת ירקות ופירות ב- 5 צבעים מספקים לגוף את מקסימום הויטמינים המינרלים ונוגדי החמצון שמספקת כל אחת מקבוצת הצבעים. כל אלו תורמים לחיזוק מערכת החיסון.
• הסתיו היא עונה אידיאלית לפעילות גופנית לא חם מידי ולא קר מידי. זוהי עונה טובה לחזור או להתחיל כל פעילות גופנית. יתכן ובשעות הבוקר המוקדמות ביציאה מהבית ובפעילות בחוץ, יש צורך בעליונית, אך תוך דקות ספורות מתחילת הפעילות. עם עליית הדופק הגוף יתחמם ולא יהיה בה צורך. הפעילות הגופנית השומרת על חוזק השרירים, על פעילות לב ריאה והכי חשוב שומרת ומשפרת את מצב הרוח. ואם החום היה התירוץ – עונת המעבר היא עונה מצוינת להתחיל פעילות, עד החורף והקור כבר לא תוכלו להפסיק.

מאחלת לכן שתיהנו מעונה זו, תאכלו טעים ומאוזן ותשמרו על בריאות וכושר. בהצלחה!
הכותבת היא טופז דרזנר, דיאטנית ראשית בשומרי משקל.
קליק לאתר למידע נוסף

אודות טוב שתדעי

טוב שתדעי הוא מדור הצרכנות והפנאי של מגזין אמא של. טיפים, עצות, המלצות, ידע ובעיקר "מה חדש בשוק". התכנים מופקים ע"י מערכת האתר ונכתבים ע"י צוותים מקצועיים מתוך החברות והגופים המובילים בישראל.

השאירי תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם.

אהבת? בואי לעשות לנו לייק גם בפייסבוק