מינימום שמן מקסימום טעם: טיפים לשמירה על חנוכה בריא

את חג החנוכה חוגגים במשך 8 ימים לזכר ניצחון החשמונאים את היוונים, חנוכתו מחדש של בית המקדש ונס פך השמן. מנהג החג הינו להדליק נרות והמדקדקים מדליקים נרות עם שמן זית כחומר בערה. על בסיס כל השמחה נוצר מנהג של אכילת מזונות ספוגים בשמן. הסופגנייה כשמה כן היא- ספוגה בשמן וכנ"ל הלביבה המטוגנת.
מנהג זה, אם היה מתקיים ערב אחד לא היה מהווה בעיה כלשהי, אבל מדליקים וחוגגים את חג החנוכה 8 ימים. 8 ימים של אכילת מזונות ספוגים בשמן מהווים אתגר למרזים ולבריאות הגוף.
ההמלצה הטובה ביותר היא להשאיר את השמן לנרות ולאכול מזון טעים ודל יותר בשמן.

להלן כמה עובדות על סופגנייה:
מכילה: קמח לבן וסוכר לבן מצופה באבקת סוכר לבן וממולאת בממרח מתוק כלשהו: ריבה, שוקולד, חמאת בוטנים, קרמים ועוד.
מה מקבלים? סוכר ושמן, טעים אך בעל ערך קלורי גבוה מאוד ובעל ערך תזונתי נמוך במיוחד. סופגנייה רגילה עם ריבה יכולה להגיע ל- 500 קלוריות.
כמות הקלוריות תשתנה בהתאם לתוספות ששמים בתוך ומעל. בשנים האחרונות ישנו טרנד של שדרוג וקישוט הסופגניות עם מגוון קרמים בתוך הסופגנייה ומגוון ציפויים עשירים מעליה כל אלו יכולים להכפיל את כמות הקלוריות לסופגנייה אחת!
1. סופגנייה אוכלים רק בחג החנוכה למרות נוכחותה בכל מקום, מצאת חג סוכות.
2. טיגון בשמן עמוק עדיף על טיגון רגיל:
• יש להמתין עד שהשמן יהיה חם מאוד לפני הכנסת הסופגניות. בדרך זאת הטיגון קצר ביותר והסופגנייה סופגת הכי מעט שמן.
• טיגון סופגניות גדולות עדיף על קטנות. ככל ששטח הפנים של הסופגנייה גדול יותר, היא סופגת באופן יחסי פחות שמן. זה אומר שעדיף לאוכל 1/2 סופגנייה גדולה על 2 סופגניות קטנות.
• מומלץ להשליך את השמן לאחר הטיגון ולא לטגן בו פעם נוספת. שמן שעבר טיגון הוא שמן לא בריא.
• מומלץ להשתמש בשמן בכבישה קרה לעומת שמן רגיל. שמן בכבישה קרה לא עבר תהליך חימום ואין בו רדיקלים חופשיים המסוכנים לבריאות.
3. עדיף לאכול סופגנייה אפויה. סופגנייה ביתית אפויה יכולה להגיע ל-150-200 קלוריות תלוי בתכולה.

סממן נוסף של חנוכה הן הלביבות. להבדיל מהסופגניות הלביבות בריאות יותר ובעלות ערך קלורי נמוך יותר מהסופגניות. הלביבה הקלאסית מכילה: תפו"א, ביצים וקמח ושמן לטיגון. סה"כ יש חלבון ופחמימה בלביבה. ערכה הקלורי של הלביבה המטוגנת הינו בין 150-200 קלוריות. (80-90 קלוריות מערכן מקורו מהשמן של הטיגון).
עדיף בחנוכה להתמקד בלביבות:
1. אין צורך לטגן לביבות. ניתן לאפות אותן בתנור. חסכון קלורי של כף שמן = כ- 90 קלוריות.
2. ניתן להעשיר את הלביבות ולהוסיף לתפוחי האדמה ירקות כמו כרובית, פרסה, קישואים, בצל ועוד. הם אינם מעלים את הערך הקלורי של הלביבה אך בהחלט משפרים את טעמה וערכה התזונתי.
3. ניתן להחליף את בסיס הלביבה בבטטה.
4. לגיוון הלביבות והפיכתם לארוחה מזינה מומלץ להוסיף גבינות רכות עד 5% או מעט גבינה צהובה 9% כמובן בשילוב מגוון ירקות. כמות החלבון והסידן עולה ואיתן תחושת השובע.

כאשר חג החנוכה מגיע אנו רוצים לחגוג עם המשפחה, עם חברים ובעבודה.
להלן כמה המלצות כיצד ליהנות מהחג וממנהגיו תוך שמירה על המשקל והבריאות:
• תכננו את יום הדלקת הנרות מבעוד מועד, הרבו בירקות וחלבון והמעיטו בפחמימות במהלך היום.
• הימנעו ממזונות מטוגנים במהלך היום.
• השתדלו לא להגיע רעבים להדלקת נרות, על מנת שהריחות באוויר לא יפילו אתכם, ותוכלו לשלוט באכילתכם.
• אם אתם מארחים, וגם אם מתארחים הכינו לביבות עם גבינה וירקות לצד סלט ירקות. כך קיבלתם ארוחה נהדרת ומשביעה ברוח החג.
• השאירו את הסופגנייה לקינוח בסוף הארוחה.
• הפכו את הסופגנייה לחגיגה. תאכלו אחת ממש טעימה או רבע מכל סופגנייה בעלת טעם שונה, וכך תרגישו שלא החמצתם דבר.
• קבלו החלטה מראש מתי אתם אוכלים את הסופגנייה: בערב החג, באירוח משפחתי, בחגיגה בעבודה.

שיהיה חג שמח!
הכותבת היא טופז דרזנר, דיאטנית ראשית בשומרי משקל.
קליק לאתר למידע נוסף

אודות טוב שתדעי

טוב שתדעי הוא מדור הצרכנות והפנאי של מגזין אמא של. טיפים, עצות, המלצות, ידע ובעיקר "מה חדש בשוק". התכנים מופקים ע"י מערכת האתר ונכתבים ע"י צוותים מקצועיים מתוך החברות והגופים המובילים בישראל.

השאירי תגובה

כתובת האימייל לא תפורסם.

אהבת? בואי לעשות לנו לייק גם בפייסבוק