לשמור על שפיות בימי קורונה: 4 טיפים שיעשו את ההבדל

הקורונה ממשיכה להתפשט, עוד ועוד אנשים מאובחנים כחולים או נמצאים בבידוד או סגר ביתי. אז מה נוכל לעשות כדי לשמור על השפיות והבריאות הנפשית וכיצד היצירתיות באה לעזרתנו?

כמה טיפים להתמודדות עם המצב מאת לימור בולוק פרנקל

קודם סגרו את בתי ספר והגנים, אחר כך את רוב העסקים והנה אנחנו בדרך לסגר כללי ולמעשה מוצאים את עצמנו באי המצורעים הפרטי שלנו אם זה בבית, או באחד ממלונות היוקרה היעודים לכך . אחרי כמה וכמה  ימים  בהם אנו נמצאים בבידוד או סגר ביתי וכבר מיצינו את כל האופציות הקיימות, אנו מרגישים שאנו "מאבדים" את זה. אנו מתחילים להיות עצבנים, רבים עם כולם ובעצם "מטפסים על הקירות" מילולית באין אופציה שפויה אחרת. ובכן מה אפשר לעשות?

קודם כל חשוב שנבין מה קורה לנו ברמה הגופנית והפסיכולוגית. התגובה שלנו במצב של איום משמעותי כמו המצב בו אנו נמצאים עכשיו של נגיף הקורונה הוא תגובה נורמלית. כן , כן אתם לא משתגעים או יורדים מהפסים, לפחות לא רובכם. במצב של איום, המנגנון ההישרדותי  האבולוציוני הגופני והפסיכולוגי הוא של: "הילחם, תברח או תקפא " באנגלית  קוראים לזה: "Fight, Flight, Freeze" או בקצרה FFF .

מנגנון זה גורם להפרשה של הורמונים שונים בגוף אשר מעוררים את התחושות הלא נעימות בגוף כעליה בלחץ דם, בדופק וכו' אשר פעמים רבות אנו מזהים כחרדה. תגובות אלו נועדו להגן עלינו במצבי איום (לדוג' אריה שבא לטרוף). אך מה קורה כאשר הלחץ מתמשך?

הפרשת יתר של הורמונים אלו באופן תמידי גורמת להיחלשותה של המערכת החיסונית ונחשבת כאחד הגורמים האפשריים להתפתחות מצבי דחק כרוני ומחלות נלוות. בוודאי היא גם לא תורמת למערכת החיסונית שאמורה להתמודד עם הקורונה. 

המצב של הסגר בבית גורם לנו להיות זמן רב בתגובת ה"קיפאון" Freeze דבר המעורר חרדה רבה. אחד מהדברים שיכולים לעזור לנו על מנת לשמור על השפיות והחוסן הנפשי בימים אלו של אי וודאות הוא היצירתיות. במקום להיות במצב של קיפאון- נבחר במצב של יצירה ועשייה. חלקנו עובדים בעבודות חיוניות כרופאים ואחיות שמסכנים את חייהם יום יום  אך רבים  אחרים מוצאים עצמם חסרי עבודה לאחר שיצאו לחופשה כפויה. בוודאי שמתם לב שרבים מחפשים את דרכם כדי להישאר חיוניים ובעלי משמעות ומתאימים את עבודתם בעסק למשלוחים או לאון ליין. אחרים מקימים קבוצות שונות לעזרה הדדית במציאות או ברשתות החברתיות ואכן כל רעיון מבורך. אך מה קורה אם אני מוצא את עצמי מבלה שעות בצפייה טלוויזיה, בנטפליקס או סתם רובץ שעות במיטה עם מצב רוח מדוכדך ומחשבות מדאיגות?. בדיוק לכאן נכנסת היצירתיות. בטח תרימו גבה ותשאלו מה הקשר ליצירתיות? נסו להיזכר בימים כשהייתם ילדים בגן חסרי דאגות והיצירתיות התפרצה מכם באופן טבעי. היכולת ליצור היא יכולת בסיסית הנמצאת בכל אדם משחר האנושות.  בכל אחד ואחד מאיתנו טמון כישרון ויכולת גם אם הוא לא מודע לכך: באמנות, מוסיקה, תנועה, דרמה, כתיבה, דמיון, חשיבה, אפיה, בישול אפיה גינון ועוד.

להלן כמה טיפים לפעילויות שתוכלו לעשות על מנת לחזק בכם את החוסן הנפשי בימים אלו של משבר ודחק על ידי שימוש ביצירתיות.

שלב ראשון: השלב הרעיוני

התחילו לחשוב על פעילות יצירתית כלשהי שמעניינת אתכם . אל תתנו לעצמכם תירוצים כמו " לא מתאים לי, זה לא בשבילי ". דיבור חיובי כמו " אני מוכן לנסות, אין לי מה להפסיד" רק יקדמו אתכם.

שלב שני: שלב ההכנות

שלב חשוב מאוד הוא שלב ההכנה להתנסות היצירתית. פעמים רבות שלב זה הוא השלב שנותן לנו מוטיבציה. חיפוש החומרים, הארגון שלהם, ארגון המרחב, קריאה באינטרנט או הורדה של חומרים, תווים, צפיה בקטעי יוטיוב או כל דבר אחר משמעותיים לתהליך.

שלב שלישי: שלב ההתנסות היצירתית

אפשרו לכם את חווית היצירתיות אם באופן אישי, זוגי או משפחתי. אפשר לשתף אנשים נוספים ולתעד ולשתף במידה ומעוניינים או להשאיר את החוויה פרטית. בשלב זה נסו  להתחבר לרגש שעולה בכם ולתת לו ביטוי.

שלב רביעי: שלב הרפלקציה, עיבוד ושיתוף

שלב זה מומלץ כדי לעבד את החוויה. אם בכתב, בע"פ או בכל דרך אחרת  מה שחשוב הוא לראות את התהליך ולתת תוקף לרגשות שעלו. שיתוף אדם נוסף קרוב ואמפתי  או מטפל רגשי במידת הצורך הוא משמעותי מאוד  ויכול להביא להקלה גדולה בחרדה ומועקה ולהחזיר את תחושת השליטה והשפיות בזמנים אלו של חוסר וודאות.

מקווה שתעשו שימוש בטיפים אלו ותגלו כי יצירתיות הוא כלי נהדר שאפשר להשתמש בו עם ילדים ומתבגרים אך לא רק, וגם המבוגרים שביניכם יכולים ליהנות ממנו. צאו מהקופסה ואל תפחדו לנסות.

שתפו אחד את השני ברעיונות, זה הזמן להפריה הדדית שגם תורמת לתחושת השותפות.

הכותבת היא לימור בולוק פרנקל, פסיכותרפיסטית ומטפלת באמנות מוסמכת ובעלת קליניקה לטיפול בילדים ונוער.

קליק לפייסבוק של לימור – ולאתר לפרטים נוספים

*כל האמור לעיל מהווה המלצה בלבד ובמידת הצורך יש לפנות לייעוץ מקצועי מוסמך.

קראת? ספרי לנו מה את חושבת

3 תגובות

  1. תודה לימור! היצירתיות אכן מאד משמעותית לשמירה על חיוניות בימים אלו. ההתייחסות שלך לזיהוי המקום שכל אחד מצוי בו ובהמשך – פירוט הטיפים בצורה ברורה ותהליכית, מנגישים ומעודדים את המוטיבציה ליזום.
    ❤️

  2. את צודקת בהחלט וזאת אני אומרת מנסיון אני מסבירה את זה לכל מי שמוכן להקשיב אבל לכל אחת יש איזה תירוץ לא לעשות כלום. הן פשוט לא מבינות איזה כיף זה ליצור. תודה לך

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות דומות