לחזק את הגוף: תרגול צ'י קונג לכל המשפחה בימי הסגר

אחד הקשיים בסגר בעיקר בתור משפחה הוא למצוא תעסוקה לילדים ולא ליפול לתוך השגרה החדשה של מסכים, אוכל ואמא ואוכל ואמאאא… משעמם לי. מדריכות הורים, מורים וצוותי חינוך, רובם ככולם ממליצים לנו לייצר שגרה משפחתית ולהקפיד עליה כמה שיותר על ידי יצירת לו"ז של ארוחות מסודרות, שעות קבועות ללימודים, זמן לפנאי ואם אפשר גם זמן לפעילות גופנית. הרי כולם יודעים שילדים מרגישים יותר בטוחים כשהם יודעים מה מצפה להם.

אבל אנחנו בתקופה של אי וודאות, ומה שכן ברור לנו הוא שאת התקופה הקרובה נבלה בבית ונחשוב על רעיונות יצירתיים להפעיל את הילדים כדי להעביר את הזמן.

מה שהבנו מימי הסגר הראשון הוא שככל שנפעיל את הילדים בצורה יותר יצירתית, יותר מקורית וגם נשתתף איתם בפעילות עצמה – הזמן יעבור מהר יותר וכולנו נהנה יחד. ואם אפשר על הדרך גם לשלב אימון גופני המחזק את המערכות השונות בגוף ועוזר לתרגל מודעות והרפיה – מה טוב!

אחת הדרכים לעשות זאת ביחד כמשפחה (וגם כל אחד לחוד) היא תרגול צ'י קונג בבית או בחוץ, בהתאם למגבלות כמובן. הצ'י קונג דומה למשחק קופסא משפחתי – מתאים לכולם מגיל 5-99, אפשר לתרגל אותו כפעילות משפחתית, כפעילות זוגית, ואפילו לתת לילדים לתרגל בעצמם.

מה זה בעצם צ'י קונג?

אצל רובנו השם צ'י קונג מעלה בדמיון תמונה של קבוצת אנשים הנמצאת בפארק כשהם חוזרים שוב ושוב על אותה תנועה באיטיות ובדיוק רב, תוך עצימת עיניים ונשימה עמוקה. ואכן הדמיון לא רחוק מהמציאות, הצ'י קונג הוא הענף התנועתי של הרפואה הסינית הטבוע בתנועות אומנות לחימה סינית עתיקה הכוללת חזרתיות של תנועות, נשימה והרפיה.

התרגול של הצ'י קונג מחזק את הגוף, את המודעות למרחב ולסביבה, ומשמש כפעילות גופנית המתאימה לכל גיל כך שאין צורך בידע מקדים ומאוד קל ללמד את הילדים וגם לגרום להם להתמיד. את הצ'י קונג ניתן לתרגל בעמידה, ישיבה ואפילו שכיבה – כך שכל אחד יכול לתרגל בהתאם ליכולת שלו.

תורם להתפתחות תקינה

הבונוס העיקרי בתרגול צ'י קונג עם הילדים הוא התרומה הרבה שלו להתפתחות תקינה –  תרגול קבוע של צ'י קונג מעלה את הביטחון העצמי של הילדים, משפר את יכולת הריכוז שלהם, משפר את מצב הרוח ובעיקר מחזק את המערכת החיסונית שלהם. והכל, תוך תרגול תנועות שמצד אחד מאתגרות אותם, ומצד שני אינן קשות ללמידה ולביצוע.

לתרגול צ'י קונג עם הילדים יש יתרונות רבים, כך שככל שהם יתרגלו יותר, כך הם ירצו להמשיך ולתרגל. התרגול כיפי ומשעשע ומאפשר לכל בני המשפחה ליהנות מזמן איכות משפחתי ועל הדרך לחזק את הקשר בין הגוף והנפש:

  • התנועות הבסיסיות של התרגול מעודדות תנועה ותזוזה של הגוף המסייעת בשחרור מתחים
  • החזרתיות על התנועות מסייעת להגביר את יכולת הקשב והריכוז של הילדים
  • בזמן התרגול הילדים מניעים את האיברים שלכם לכיוונים שונים ובכך לומדים על המרחב האישי ומחזקים את תחושת המרחב האישי שלהם והמרחב מסביבם.
  • חיזוק המוטוריקה ותאום בין חלקי הגוף השונים
  • פירוק פעולה ארוכה ומורכבת לרצף של פעולות פשוטות והבנה שאותו רצף מרכיב את הפעולה הסופית – מסייע בשיפור הקואורדינציה

אחד התרגילים שילדים אוהבים במיוחד נקרא תרגיל "עיניים בגב". הביטוי הזה מוכר לנו מבית הספר, בו המורות היו צועקות על התלמידים שהן רואות הכל. וזה בדיוק הרעיון בצ'י קונג – להרגיש את הגוף ואת התנועה במרחב דרך תנועה, נשימה ומגע ולא רק באמצעות הראייה.

תרגיל "עיניים בגב" משפר קואורדינציה, מניע את הצוואר לכיוונים שונים (זוכרים שהילדים רוכנים כל היום לעבר המסכים?) ועוזר להם להזיז את הגוף ולהוציא מרץ. איך מתרגלים?

  1. עומדים בפיסוק אחד אחרי השני.
  2. מי שעומד מאחור פותח זרוע ויד לכוון אחד, ומחליף כיוונים בקצב משתנה.
  3. מי שעומד מלפנים צריך לעקוב אחריו ולהחליף ידיים.

אחרי כמה תרגולים, תוכלו להחליף במקומות ולבדוק למי יש עיניים בגב שרואות הכל. לאחר כמה פעמים של תרגול פשוט, תוכלו להעלות את רמת הקושי והריכוז על ידי הוספת שני שלבים:

  • הוסיפו לתנועת היד גם סיבוב של פופיק לצדדים
  • הוסיפו פתיחה וסגירה של הרגליים במהלך הנעת הידיים.

ילדים המתרגלים צ'י קונג ואמנות לחימה מצליחים באופן ברור ובולט יותר להתמודד עם מתח נפשי ומצבי לחץ ולהפגין שליטה עצמית. בתקופה הלחוצה ומלאה באי וודאות בה אנו נמצאים, מדובר בתרגול שהוא חובה לילדים בכל הגילאים, וגם להורים שלהם!

הכותבת היא זיוית קרגמן, מאמנת צ'י קונג לאיזון בין גוף ונפש. קליק לאתר

קראת? ספרי לנו מה את חושבת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות דומות