לומדים לשחק קצת אחרת ביחד

משחק הוא תחום חיוני בחיי הפעוט והילד מלידתו. המשחק בעל תפקיד חשוב בהתפתחות ילדים בכלל ובהתפתחותם של ילדים עם לקויות ראייה בפרט. המשחק הוא מקור הנאה משמעותי המאפשר לצבור חוויות, אך לא רק, המשחק מאפשר ללמוד ולרכוש כלים וכך גם לפתח יכולות, כישורים ומיומנויות קוגניטיביות, מוטוריות, שפתיות ותקשורתיות.

הראייה משפיעה על כל תחומי ההתפתחות, היא החוש המארגן שדוחף אותנו לקשר עם הסביבה, מגרה את הסקרנות ודרכו אנו קולטים ומבינים את העולם. בהתאם לכך, לראייה תפקיד משמעותי גם במהלך המשחק, אך בהחלט ניתן וחשוב ללמוד ולשחק גם כשמתמודדים עם לקות ראייה (שאינה מתוקנת באמצעות משקפיים או עדשות) או עם עיוורון (ללא שרידי ראייה).

עבור ילדים עם לקויות ראייה, אשר להם קושי בחיקוי ספונטני ותפיסת המשחק ו/או חלקיו חשוב להנגיש ולהתאים משחקים. למעשה, כשמתאימים משחק, קיים שוני בין התאמת משחק עבור ילדים עם לקות ראייה לילדים עם עיוורון ללא שרידי ראייה.  עבור כל ילד, מומלץ להסביר ולדבר על כל פעולה לפני ביצועה, לתווך את ההתנהלות, כך שהילד ירגיש שותף שווה. התיווך, מכין את הילד לפעולה ומאפשר תחושת נוחות, ביטחון ומעורבות.

ישנן מגוון דרכים נגישות וזמינות להנגיש משחקים, כך שלא צריך לרכוש משחקים מותאמים באופן מיוחד. ישנם המון דברים שניתן לעשות בבית, כך שניתן יהיה להנות מהמשחק יחדיו.

הדבר הראשון והמרכזי בהתאמת משחקים עבור ילד לקות ראייה, היא יצירת גבולות ברורים למשחק. חשוב שהילד יבין, ירגיש ויתפוס איפה המשחק מתחיל ואיפה נגמר. הדגשת גבולות במשחקים ניתן לעשות בצורה עצמאית, למשל, תיחום גבולות המשחק בפס שחור עבה שיכול לסייע לילד להבחין בצורתו וגבולותיו של המשחק. בנוסף חשוב להבחין שבמשחק יש צבעים ברורים וחד משמעיים, על פני צבעים מעורבבים ודהויים.

במשחקים בהם יש דמויות חשוב לשים לב שהדמויות תואמות את המציאות ובעלות תווים ברורים ואינן מעוותות או נראות כמו קריקטורות. ככל שהדמות נראית מציאותית יותר, הילד יכול לבצע העברה  מ"החיים של המשחק" אל המציאות, וכך גם ללמוד ולחזק את יכולת הזיהוי שלו. גם במקרה של פנים ודמויות, אפשר ומומלץ להדגיש את תווי הפנים, למשל להדגיש את השפתיים באמצעות אודם אדום, כך שניתן יהיה לראות ולהרגיש את צורתן וגבולותיהן של השפתיים.

במקרה של ילדים עם לקויות ראייה ועיוורון פחות מומלץ לעשות שימוש בבובות ספוג בעלות תווים לא ברורים, או בבובות נטולות תווי פנים, משום שעושים שימוש רב בחוש המישוש. כדאי לעשות שימוש בבובות מדמות מציאות בעלות איברים בולטים. בכלל, חפצים ומשחקים בעלי טקסטורות שונות, כמו לגו למשל, הם גם פתרון נהדר למשחק שמאפשר לילדים להשתמש בחוש המישוש, להכיר מרקמים וללמוד אבחנה בין פריטים וחפצים.

אלמנטים נוספים שכדאי להכיר הינם צלילים וקולות.  כשיש לקות ראייה אנו מנסים לעודד את השימוש בחושים אחרים, לכן צעצועים שמייצרים קולות מאפשרים לילד ללמוד את הפעלת המשחק. למשל משחק השחלות המלווה בקולות, מאפשר לילד לחוש הצלחה וללמוד את השימוש בו, משום שהשחלה מוצלחת מציירת רעש שמעיד על השלמת המשימה. כלי נגינה ובפרט כלי הקשה, הם גם כן משחק נהדר המאפשר לפתח חיקוי, מוטוריקה עדינה ולחדד את חוש השמיעה.

לכל אורך הדרך חשוב להקפיד על ההנאה והמוטיבציה של הילד במשחק. התאמת המשחק לצורכי הילד ולתחומי העניין הינם חשובים על מנת להגביר את השתתפותו במשחק הדדי ועצמאי. 

רצוי לציין, כי אין צורך להוציא כסף רב על מנת לייצר חווית משחק משמעותית ומהנה עבור ילדים עם לקויות ראייה.  פריטים כמו טושים, מדבקות זוהרות ואיפור יכולים לסייע  בהתאמת המשחק, וחפצים יומיומיים שיש בביתנו יכולים להפוך למשחק משמעותי עבור הילד. התפקיד העיקרי של ילדים הוא משחק, עם קצת מחשבה ניתן לאפשר זאת בצורה מהנה ונוחה, ועל הדרך גם לאפשר למידה של דבר או שניים!

הכותבת היא גיל דהן, מרפאה בעיסוק. לשעבר המרפאה בעיסוק של מעון היום השיקומי של עמותת אלי"ע –  עמותה המתמחה בטיפול בתינוקות, פעוטות וילדים עם עיוורון או לקויות ראייה

קראת? ספרי לנו מה את חושבת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות דומות