בין עסקים לצפרדעים: איך נמשיך לעבוד ולהניע את העסק גם כשהוא סגור

מכירות את הסיפור על שתי הצפרדעים שנפלו לכד חלב? מעולה, דלגו הלאה לפסקה הבאה. לאלו מבינינו שלא מכירות את הסיפור אספר שפעם היו שתי צפרדעים שנפלו לכד חלב. אף אחד לא ידע איך זה קרה וכמה זמן הן היו שם, אבל שתיהן נקלעו למצב שלא היה ברור איך ומתי יצאו ממנו (מתחיל לצלצל מוכר?). הצפרדע הראשונה חיכתה שמישהו יבוא להציל אותה, בזמן שהצפרדע השנייה קפצה שוב ושוב ושוב עד שהחלב הפך לחמאה והיא הצליחה לחלץ את עצמה מחוץ לכד. אבל מה הקשר בין צפרדעים, חמאה ועסקים בימי קורונה? מאוד פשוט!

מי שעובד קשה רואה תוצאות

כבעלות עסק אנחנו יכולות להיות הצפרדע הראשונה ולחכות שמישהו יציל אותנו מהקורונה או להיות כמו הצפרדע השנייה ולעבוד אפילו יותר קשה כדי להיחלץ מהמצב. אבל איך עובדים כשאי אפשר לעבוד? איך אפשר לנהל את העסק ולהפעיל אותו כשאי אפשר לפתוח את המשרד, את הקליניקה או את החנות? התשובה מאוד פשוטה – חשיבה יצירתית.

בחדשות שודרו כתבות על מעצבי שיער או מאמנות כושר אישיות שהחלו לתת שירות דרך הזום ועל אנשים שלקחו את התחביב שלהם צעד אחד קדימה והפכו אותו למקור הכנסה. אבל לא כולם יצירתיים ולא כולם יכולים להשתמש בזום וככל שהזמן עובר ופתיחת המשק במלואו לא נראית באופק נדמה שאין מוצא אלא לסגור את העסק. אבל אולי בכל זאת אפשר לתת לעסק בעיטה ב…ולא לסגור? אולי בכל זאת יש מוצא?

חוזרים להתחלה, אבל עם יותר ידע

כדי לחשוב על העסק מחדש, בדרכים שלא חשבתם עליהם קודם אני אוהבת לחזור את נקודת ההתחלה, לאותו היום בו פתחתם את העסק. מה לא היה לכם אז שיש לכם היום? הרבה מאוד ידע – על לקוחות, על מוצרים, על תמחור, על המתחרים. איך הייתם משווקים את העסק שלכם אם הייתם פותחים אותו היום אבל עם הידע והניסיון שצברתם? אולי הייתם מקימים אתר יותר טוב? אולי מגדילים את הפעילות בעמוד פייסבוק? פותחים חשבון אינסטגרם מושך במיוחד? – כבר קיבלתם 3 רעיונות שאתם יכולים לעשות עכשיו בתקופת הקורונה כדי לשפר את העסק. כולם נמצאים ברשתות החברתיות, כי אי אפשר לצאת מהבית ובעקבות הסגר הראשון, הקניות און ליין עלו בצורה משמעותית – אז אם כולם מגדילים פעילות ברשת – למה שגם אתם לא תעשו את זה? אתן לכם רעיונות שתוכלו ליישם בקלות ובלי הרבה מאמץ.

לאנשים יש זיכרון קצר

יש לכם 1000 חברים בעמוד הפייסבוק האישי ועוד כמה לייקים בודדים בעמוד העיסקי. לא כולם יודעים, זוכרים או מבינים בדיוק במה אתם עוסקים. כל אחד מהחברים האלה יכול להיות שגריר של העסק שלכם וכדי שהוא יהיה שגריר טוב, מומלץ שתספרו לו על העסק שלכם בצורה הכי כנה שיש. תכתבו פוסט (באורך של כ- 100 מילים) שיספר למה בחרתם לעסוק בתחום, תארו בדיוק את השירותים או המוצרים שאתם מספקים, והוסיפו כמה מילים על מה שתרצו שיקרה בסוף הפוסט – תוכלו לבקש שיתוף, לייק, תגובה ואולי אפילו להציע רכישה. בפוסט כזה תוכלו לצרף תמונה של המוצרים או תמונה שלכם מעניקים שירות ללקוח וכמובן אל תשכחו לצרף לינק לעמוד העסקי או לאתר (חשוב לבדוק שכל פרטי הקשר בו נכונים, כמובן). אם אתם דומים לצפרדע הראשונה, בטח תגידו לעצמכם, זה לא יעזור. אבל אם אתם דומים לצפרדע השנייה אתם תגידו וואו יש לי 1000 חברים שיכולים לעזור לי להפיץ את הבשורה על העסק שלי. מספיק שמתוך ה- 1000 רק עשרה חברים ישתפו את הפוסט שלכם וכבר הגדלתם את מעגל האנשים ששמעו על העסק שלכם – מכאן קצרה הדרך ללקוחות חדשים. לאנשים יש זיכרון קצר, לרענן אותו אף פעם לא יזיק.

אנחנו יותר חכמים ממה שחשבנו

כל בעל עסק צובר עם הזמן ידע על הלקוחות, על הספקים, על המוצרים, על הייצור, על הייבוא, על שיווק, על מיתוג ועל אינספור נושאים שהוא מתעסק איתם ביום יום. אם בתחילת הדרך נכנסתם לרשתות חברתיות כדי להתייעץ, קראתם בלוגים כדי ללמוד מאחרים או הלכתם להרצאות – עכשיו הגיע הזמן שלכם לחלוק את הידע עם אלה שנמצאים בתחילת דרכם. היכנסו לקבוצות מקצועיות וחלקו את הידע שלכם, זה יכול להיות במענה מפורט על שאלות, זה יכול להיות בשיתוף טיפים או שיתוף מקרה בו למדתם משהו שיכול לשמש אחרים, מה שנקרא אל תעשו את הטעויות שלי או "איך קפצתי למים" והצלחתי למרות הכל. כל שיתוף מידע מצידכם יהפוך אתכם למומחים, מובילים בתחום ו"ברי סמכא". חושבים שיש לכם טיפים ממש שווים שתוכלו לחלוק עם אחרים? רשמו על דף את כל הנושאים בהם תוכלו לחלוק ידע עם אנשים אחרים והכינו מהם הרצאה קצרה לזום ושלחו לחמכם על פני המים, לעולם לא תוכלו לדעת לאן הזרם ייקח אתכם.

בעולם דיגיטלי, אין כמו יחס אישי

נדמה כי הכל הופך להיות דיגיטלי והיחס האישי נעלם כלא היה – ריחוק חברתי, מסיכות שמסתירות חיוכים, מפגש מרפקים מחליף לחיצת יד. נראה שאנחנו הולכים ומתרחקים אחד מהשני ובדיוק בגלל זה אנחנו כבעלי עסקים צריכים להתקרב ללקוחות שלנו. שמעתי על בעל חנות צעצועים שעושה משלוחים בתוך העיר, לכל הזמנה הוא מצרף מתנה קטנה וכותב עליה "משהו קטן ממני, יהיה בסדר. יחד נעבור את התקופה". אתם כבר יכולים לנחש בעצמכם איך מגיבים ההורים כשהם רואים כזה דבר ואיך מגיבים הילדים, אתם כבר בטח מנחשים כמה פוסטים מפרגנים כתבו עליו בקבוצות הפייסבוק המקומיות. התוצאה – יותר לקוחות. בצעד ממש קטן שלא דורש מאמץ גדול הוא הצליח להיכנס ללב של אנשים ולשמח אותם. בסופו של דבר בעולם העסקים, אנחנו לא מוכרים את המוצר שלנו או השירות שלנו – אנחנו מוכרים את עצמנו. אם ניתן ללקוחות שלנו יחס אישי, נעים ואדיב הם יחזרו אלינו ויהפכו להיות השגרירים הכי טובים שלנו. ואיזה יחס אישי תיתן הצפרדע הראשונה? היא פשוט לא תיתן יחס והצפרדע השניה? היא תחשוב על דרכים לשמור על קשר עם הלקוחות באופן אישי.

אם הצפרדע הזו היתה יכולה לדבר היא היתה אומרת, אל תחכו שהם יפנו אליכם – התקשרו אליהם, דרשו בשלומם, אל תשלחו וואטסטפ או הודעה לקונית וספרו על המבצע החדש, הלקוחות שלכם מקבלים המון הודעות כאלה המרשתות הגדולות. ממש תחייגו אליהם ותספרו שלמרות שהחנות סגורה, תשמחו לתת שירות או לייעץ בכל בעיה.

אם יש לכם חנות נעליים לדוגמא, תוכלו להתקשר ולהזכיר להם שאוטוטו יגיעו לחנות נעלי בית מפנקות ותשמחו להגיע עד הבית ולהציע להם ממבחר הדגמים, תוכלו אפילו לומר להם היי, אני זוכר שאהבתם את הדגם הזה ורציתי לדעת איזה צבע לשמור לכם. אם אתם בתחום הטיפול, למשל, פדיקוריסטית או קוסמטיקאית – התקשרו ללקוחות והתעניינו בשלומם. תשאלו את הלקוחות איך הם מטפלים בעצמם בזמן שהם בבית, הציעו להם הדרכה, טיפול או משחה בהם יוכלו להשתמש עד שתפגשו שוב. אם אתם אופים עוגות בבית הביאו ללקוחות עוגה במתנה, ככה סתם בלי סיבה. לא רק שהלקוחות ישמחו לראות אתכם, הם יעריכו מאוד את המאמץ ואת העובדה שחשבתם עליהם. ואתם? אתם תופתעו לגלות כמה נתינה כזו תמלא אתכם בשמחה ותעורר את החשק להמשיך לעבוד.

אף אחד לא יודע מתי הקורונה תסתלק מחיינו ועד שזה יקרה אנחנו צריכים לחשוב בגמישות ולנסות להמציא את עצמנו מחדש. זה לא קל, אבל זה אפשרי ומי יודע אולי בסוף תחליטו שלעסק שלכם יותר מתאים להיות ה"חמאה" ולא החלב.

הכותבת היא הילה ברהון, ליווי עסקי לעצמאיות ובעלות עסקים להשגת תוצאות ויעדים.
קליק לאתר

קליק לדף הפייסבוק

קראת? ספרי לנו מה את חושבת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

כתבות דומות